Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2008. évfolyam - 1. szám / Aradi kamaraszínház rovat

 

Lapszámaink

Fábián Barbara - „Az a fémíz a számban…”

nyomtatható verzió

Az  Aradi  kamaraszínház  és  a  szegedi  Hetek  Csoportja felzaklató  előadást  hozott  létre  Alina  Nelega  monodrámájából,  a  Rudolf  Hess  tízparancsolatából.  Az  előadó Harsányi Attila szerint meg kell fontolnunk Hess példaértékű szembenézését önmagával.

Bevett szokás színészeknél, hogy saját szövegkönyvük fedőlapjára felírják  azt  az  egy  mondatot  a  darabból,  amely  a  szerepformálás során vezérfonalukká lesz. Harsányi Attila a Rudolf Hess tízparancsolata című, Tapasztó Ernő rendezésében színre kerülő előadás próbái közben a következő  félmondatot szemelte ki magának: „Az a  fémíz a számban…”. – Ez tökéletesen  leképezi azt a rideg mechanikusságot, kegyetlen  logikát  és következetességet, ahogyan a náci politikus gondolkozott és élte az életét – magyarázza Harsányi választását.

Ahogyan  ő  fogalmaz:  a  darab  súlyosan  expresszív  és  meredek, nem  köntörfalaz benne  a  román  író, Alina Nelega.  Rudolf Hess-t  a nürnbergi perben háborús főbűnösként életfogytiglani börtönre ítélték. Negyvenhét évet töltött zárkában, végül kilencvenhárom évesen öngyilkos lett. A darab az ezt megelőző számvetést írja le.

–  Hess  tulajdonképpen  Istennel  vitatkozik,  sorra  veszi  a Tízparancsolatot, közben élete bizonyos korszakaira vonatkoztatja azt, és  ami  a  legmegdöbbentőbb:  végső következtetése,  hogy  egyáltalán nem  bánja,  amit  elkövetett  –  ecseteli  Harsányi,  aki  amellett,  hogy gyomorforgatóan kegyetlennek tartja magát a darabot, Hess őszinte szembenézését  példaértékűnek  érzi.  Szerinte  mindenkinek  meg kéne  tennie  azt,  amit Hess  a  darab  során,  hiszen  –  habár  a  nácizmus gyilkos-mítosza  távolinak tűnik  –  az  emberi  kegyetlenség a mai napig  tartja magát.

–  Furcsa  pokoljárás  számomra ez  az  előadás  – magyarázza  a színész –, utána órákig nagyon tisztán  látom azt, amit ma szeretetnek  és  kereszténységnek hívunk.  Egy  kritikus  írta,  hogy úgy érezte, mintha nekem lenne elszámolnivalóm,  nem  pedig Hessnek.  Azt  szeretném,  ha mindenkit  elszámolásra  késztetne az előadás.

11.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció