Felszólító módban nincsen színházi előadás. Nincsen tehát értelme arról értekezni, hogy a darab agitatív és mozgósító ereje nem talált értő fülekre. Talált ugyan, de éppen a fülek kíméltetnek. Döbreiék – így, mintha egy család volnának, és azok is, család, amelyik némán ül az asztalnál, aztán beszélgetni kezdenek, elég komolyan osztják egymást, szavakba vágnak, a sajátjukba is, mindnek van valami mániája, aminek az elmondásához ragaszkodik, és ha módja van rá, már mondja is. Az lehet a baj a csönddel, hogy nincsen. Mert, ha volna, nem is lehetne rá szó. Akkor csak mutogatna valaki valami fehérség felé, hogy ni, ott van a csönd, az a tér a csöndé, íme, egy hely, ahol csönd van. Kijelentő módban sincsen színházi előadás. A kérdő módtól pedig megfájdul a hátunk. Olyan módon lehet ellensúlyozni egy színházi előadás önkényes választásait, hogy elfogadjuk a választásokat. Dénesék – szerint a világ megérett rá, hogy csenddel beporozzák, aztán hagyják szaporodni. Magam is hajlok rá, hogy a lábak dobogása, a zenék zenélése, a homok kiszórása, a testek birkózása, na, ez mind a csendből van kitépve. Hogy mindez a csend előszobájában zaj-lik. Onnan jön és oda tér vissza. Kicsit halvány és rendetlen, de megmutatja magát. De ha a csendből jön, akkor sehonnan se jön. Mindig lenyűgözött – nem, nem a nimfákat kizáró méhviasz a fülbe, nem –, hanem amikor Odüsszeusz elkiáltja magát, hogy Senkise vagyok! Senkise bántott, Senkise bántott – visszhangozza az Egyszemű. A Leleményes azt is tudta, ha életben akar maradni, akkor nem lehet többé Odüsszeusz. Akkor senkivé és semmivé kell válnia. Senki. Semmi. Se. Se. Ez a Greguss, hát ez, kérlek, egy senki volt. Én mondom neked, aki minden nap kisétál az erdőbe, és bekapcsolja a magnóját, hogy rögzítse a csendet, az kérlek egy senki. Csend ugyanis nem létezik. Életben maradni pedig úgyis lehetetlen. Csak a pillangók táncolnak tovább, mit sem sejtve.
|