Az a pillanat,
… amikor a templomlépcső tetején áll, oldalán a fiával, Kimónnal. … amikor észreveszi, hogy valami megváltozott, míg ő a csarnokban áldozatot mutatott be, s aztán Erósz és a Kháriszok szóltak hozzá mosolyogva, áldást ígérve férjéért aggódó női szívének. … amikor megtapasztalja, hogy pillanat alatt megszűnik körülötte a levegő, hogy a nyugalmat a zavar váltja fel. … amikor ismeretlenné válnak az ismerősök, hálátlan acsargókká a valaha megsegítettek. … amikor vele szemben a felhergelt tömeg – rongyosok, polgárok, demagógok – halált kiáltanak férje fejére, az épp távol lévő Miltiádészra, kit csak alig korábban hős hadvezérként ünnepeltek, s aki elé pár perc múlva bocsánatért könyörögve kushad, aki be meri várni a téren a visszatérőt. … amikor a férj esetleges túlzott hatalomvágya miatti aggódást a gyermeke életéért való rettegés váltja fel, majd a félelem, hogy a korábbi aggodalma talán nem volt alaptalan…
az épp az a pillanat,
… amikor az egyik ebédlőasztal tetején áll, talán éppen azon, amelyiknél péntekenként a szokásos, kissé folyós csokipudingra emlékeztető másodikfélébe mártogatja a kalácsszeleteket, s amelyikhez ilyenkor rendszerint odaül a kedves, nagy mackóra emlékeztető menzaügyeletes énektanár, hogy arra kérje, piruljon el, neki persze több se kell, mindenki vigyorog és vidám, a merészebbek (nempirulósok) néha bajuszt festenek maguknak a csokiléből. … amikor arra gondol, hogy hiába tanulta egész nap – vagyis persze az iskolai órák és a délutáni kötelező programok után megmaradó időben – a szöveget, nem fog eszébe jutni semmi, túlságosan nagy feladatot rótt ki rá a tanára, amikor előző este, a próba végeztével kiosztotta a mai szerepeket, nem ijedt meg, de meglepődött, hiszen ha alkalmi is, de szinte főszerep, persze meg akart felelni, de legalábbis nem akarta akadályozni a többiek munkáját, ugyanakkor tudta, legfeljebb a szövegtudásra alapozhat, mert nem tartozik az igazán ügyes alakformálók közé, de most, úgy érezte, ebben is csődöt mond. … amikor eszébe jut az apja mondása, a színed már megvan, csak az eszed hiányzik; persze mókának szánta, valamiféle tréfás figyelmeztetésnek, mert bár nem volt színházrajongó, ő is tudta, más dolog tízévesen felnőttruhákban bohóckodni egy iskolai előadáson, és megint más felnőttként, életvitelszerűen a színháznak élni, és azt is tudta, ez utóbbitól milyen messze vannak ők ott a mátraalján, faluszélén, de valamiért mégsem akadályozta meg, hogy a jány elinduljon egy úton, és ő most itt áll ezen az ócska, imbolygó asztalon, valahol félúton, színe nyilván most sincs, vagy ha igen, akkor az fehér, bár a fülei égnek, mint amikor hirtelen magas láz üti ki, mint azon az osztálykiránduláson például, épp abban a híres pesti színházban, és alig kap levegőt, hát így nehéz is megszólalni. … amikor a többiekre néz, akik vele szemben állnak, a szürke kőpadlón, a magasabbak feltartott ökle sem ér fel az orráig, az osztály-, illetve a játszótársai, ismeri őket, kit jobban, kit kevésbé, együtt is és külön-külön is, tudja, sokszor érzi, hogy szeretik őt, de tudja, hogy kíméletlenek is tudnak lenni, kamaszok, ahogyan ő is, most fél tőlük, ez nem fizikai félelem, csak nem akar megbukni, mint Éva, persze valójában bízik bennük, a kíméletlenségük nem gonoszság, az évek óta tartó együttélésbe, a közös munkába beleférnek a csorbák, sőt, abból tanulnak is, és ez egyébként is csak játék, de ők is bíznak benne, és ez felelősség is, komolyan kell venni a játékot, a játszótársakat, akik rá várnak, megbecsülni, valamit tehát tennie kell végre, nem toporoghat tovább, az automatikus szövegfelmondás nem elég. … amikor a tanárára néz, akiről – fiatal kora, a hosszú haja és az alföldi papucsa nyomán – az édesanyja már a felvételi napján megállapította, ha fölvesznek, biztos jól ki fogtok jönni egymással, persze ezek külsőségek, de az anyja mégis ráérzett valamire már akkor, amikor ő még biztos volt benne: először és utoljára járt abban az iskolában, ahol az idősebb, vastag keretes szemüveges, fehér köpenyes bácsiról, aki arra bíztatta őket, sántikálva kövessék a lépcsőn a Díszteremig, ahol a felvételi vizsga volt, később az derült ki, hogy ő az iskola első embere, de senki nem nevezi igazgató úrnak, hanem becézve Skabának emlegetik; ő vette fel a fiatal tanárt is, megengedte neki a hoszszú hajat (ezzel, az iskola hagyományainak megfelelően, a diákoknak is: bár nehezen hitték el a semmi lezserséget nem tűrő földrajztanárnőjükről, ismerték a legendát, hogy ő viselt az iskolában először farmert, így aztán már a diákoknak sem lehetett megtiltani), és engedte, hogy először épp az ő osztályfőnökük legyen; a haja most is lobog, Luciferként – nagy manipulátorként? fényhozóként? – rázza az öklét a többiek között, ugrándozik, ide-oda mászkál a tömegben, de közben őt nézi, és csúfondárosan vigyorog rá!!, miközben egymást egyre inkább túlharsogva azt kiabálják a lentiek: halál fejére! … amikor megérzi, hogy teljesen egyedül van, vele szemben vérmes, koncra vágyó, felhergelt, türelmetlen, rongyos ismeretlenek, akik épp az életére törnek és a férje halálát követelik; szembe kell néznie velük, beszélnie hozzájuk, lecsillapítania őket, megvédenie a fiát; hogy a mélyen beszívott levegő megtölti a tüdejét és kiszorítja onnan a félelmet, amitől mindeddig gépiesen darálta, amit betanult, és a kislábaujjától elindul valami érzés fölfelé, birtokba veszi az egész testét, a fejét fel kell emelnie, hiszen büszke tartású nő, Athén első asszonya ő, aki szilárdan áll a most már szinte őrjöngő tömeggel szemben a templom lépcsőjén, hitet ad neki a dicső múlt, az istenek áldása, magabiztosságát táplálja az épp távol lévő társba – a férjbe, a hadvezérbe, az emberbe – vetett bizalma, és már cseppet sem remeg a hangja, amikor újra megszólal: Kiről is van tehát szó?, elragadják ugyan az érzelmek, hiszen félti a fiát, a férjét, érzi az ökölrázók izzadtságszagát, izgatottságuk rá is átragad, de ez az érzés már nem az irányíthatatlan félelem vagy a lámpaláz, hanem a tudom, ki vagyok és mit kell tennem bizonyossága. … amikor nem érti, honnan tud olyasmit, honnan emlékszik olyasmikre, amiket nem élt át, még alig töltötte be a tizenhetet, valójában sosem fenyegették az életét, bár sokszor félt, sosem álltak még vele szemben dühös, bármire kész árulói, nem volt testi-lelki társa férfinak, a gyermekszüléstől évtized választja el, mégis honnan van ez mind-mind mégis itt? A saját emlékezete? Az apjáé-anyjáé, a két háborút és legalább két forradalmat megélt nagyszüleié? Az egész emberiségé? Valóban érzi mindezt vagy csak a képzelete segíti hozzá? Valóban lehetséges, hogy a görögösen feltűzött, göndör tincseivel – a seszínű, szögegyenes, szászerka hajával – az enyhet hozó déli szél játszik? És vajon a többiek, a játszótársak – a rongyos lázongók – észreveszik a változást, látják, tapasztalják, elhiszik, hogy valaki más áll már velük szemben, mint egy pillanattal ezelőtt? És vajon ő elhiszi, hogy már sosem lesz ugyanaz, hogy innentől kezdve bármi megtörténhet vele és általa a színpadon? … amikor semmit nem tud, de mindent érez és gondol egyszerre, amikor épp tanúja saját átváltozásának, bár akkor még nem fogja fel, milyen csodálatos adomány éberen átesni a metamorfózison, legközelebb talán a szülés pillanatában érzi majd ezt, de azt már tudja, érzi ott az asztalon is: ez az a pillanat. Az itt és most. Az egyszer és mindenkorra. A változás. Az állandóság. A magány. Az együvé tartozás. A semmi. A minden. A színház. És végre, végre: egymáséi lettek.
Történt Szentesen, a Jövendő utcában, F.V. különleges engedélyével, 1984 őszén.
|