Eleresztjük a bizonyosságot, és megpróbálunk eljutni a jelen pillanathoz.” – áll az Andaxínház szűkszavú önjellemzése a THEALTER programfüzetében. Az előadásaiban több médiumot (képzőművészet, zene, költészet, tánc, stb.) is megszólaltató, immáron majdnem nagykorú társulat az idei fesztiválra – a megszokottól eltérően – tíz, egyenként körülbelül negyedórás, úgynevezett szabad tánccal érkezett. A fesztivál öt napján két-két előadást láthatnak a nézők, kiknek jó része valószínűleg azonos a soron következő darabra várakozókkal, de vannak céltudatos érdeklődők, vagy akár véletlenül odatévedt járókelők is. Ki ajándék látvánnyal, ki látványajándékkal a fejében tér haza.
Egy valami legalább biztos. Némiképp ellentmondásos dolog olyasmiről írni, aminek lényege éppen rögzítetlenségében, pillanatszerűségében lakozik. Noha a koreográfus-rendező Zsalakovics Anikó a metamorfózis hívószóra mindennapos történeteket enged felismerni a rövid előadásokban, a folyamat, amely során azok eljutnak hozzánk, nagymértékben a táncosok (Dékány Edit, Garai Júlia, Miko Dávid, Vass Imre) improvizációs tehetségére van bízva. A tíz előadást a négy táncos különböző variációkban megoldott felállásában mutatja be. A történet néhány kép formájában kerül a táncosokhoz, akik az Andaxínház mozgásnyelvét felhasználva leginkább a maguk diktálta rendezésben állítják színpadra. Pontosabban nem színpadra, hanem a fesztivál két legrelevánsabb helyszínére, a Régi Zsinagóga és a Régi Hungária udvarára.
Ha nem kísérné zene az előadást, lehet, hogy lenne olyan a tömegben, aki észre sem venné. De ha már észre vette, lehet hüledezni, ámulni-bámulni, picit oda kukkantani, vagy épp fejetelrántva tovább menetelni. Mintha csak nyilvános patália lenne. De ez azért mégsem performansz vagy interaktív színház. Az improvizatív, itt-és-most jelleg ellenére Zsalakovics nem igazán rugaszkodik el a teatralitástól. A szabadtéri helyszíneket nem szabad terekként használja, a táncosok majdhogynem színpadon táncolnak: deszkaépítmény helyett a nézők alakította üres hely színpadán. A látogatókat ennekellenére mégiscsak másfajta nézői magatartásra ösztönzi. A székben szorongó, az előttünk ülő borzas fejétől nem látó, rögzített nézőpontú befogadás helyébe jelen esetben inkább a kíváncsiskodáshoz hasonlatos élmény lép. Körbe lehet járni, minden oldalról jól meg lehet nézni, kinek hogy tetszik. A közönség hosszú pórázra van ugyan engedve, nagyrészük mégis igencsak jól nevelt. Nem mocorog, nem zizeg. Igaz, a rendezőnek nem is célja a néző aktív bevonása az előadásba. Az effajta színpad inkább a táncosok számára kihívás, hiszen a körben-karikában álldogáló, különböző viselkedésű: figyelmes, szemlélődő, túlontúl érdeklődő vagy éppen hangosan trécselő, sört műanyagpohárból vihogva a másikra löttyintő nézőfajta – gondolom én – keményebb próba elé állíthatja a táncost, mint a reflektorok által optikailag eltűntetett fajta. Ha nem is jön létre közvetlen kapcsolat a közönség és a táncos között, az előadások történetmondásának értelmezése mellett felettébb érdekes lehet a megjelenés mikéntjének, folyamatának szemlélése, hogy viselkedésünk, önkéntelen megnyilvánulásaink, a látvány kiváltotta reakcióink miként befolyásolják a táncos reakcióját, az meg a miénket, az meg az övét, és így tovább…
|