Három ’o’, három Orfeusz. Szerelem, visszatekintés, halál. Minden ember metamorfózisa. A három táncos egy-egy oka a legendás hátrafordulásnak, egy-egy átváltozás, egy-egy Orfeusz, mégis ugyanaz az út. Főhősünk nagy művész volt, zseniális lantos és költő. Jelen esetben táncos, pontosabban táncosok. Euridiké, imádott feleségünk, meghalt – áll a gyászjelentésben, amelyet a székünkön találunk.
A táncosok a közönségnek háttal mennek, vezetnek, és a maguk módján küzdenek önmagukkal. Mi, a közönség, mi vagyunk Euridiké. Minket kell visszakapniuk, belénk szerelmesek, és nekünk játszanak. Szerepek tisztázva. Mobil kikapcsol, szem kinyit és befogad. De mit is?
A mozgás nyelvén sajnos nem beszélek, megérteni sem tudom minden részletét. Tovább nehezíti a dekódolást, hogy jórészt időrendet mellőzve villannak elénk a jelenetek, vissza-visszatérünk egy kérdéshez, hogy újra meg újra megnézzük más szemszögből.
– Fontos nekem, hogy az emberek átéljenek egy darabot, hogy a végén azt mondják, hogy „jó, lehet, hogy nem értettem mindent, de kaptam információkat, amiket nem nehéz elkapni.” Lehet, hogy nem tudják összerakni a képet – mondta Trefeli az előadás előtt.
Bejött.
A nézőtéren ülve intenzív érzések ragadtak magukkal. Utána a Régi Zsinagóga kertjébe érve rájöttem, nem tudom, mi történt, nem tudom komplexen szavakba önteni az előadást. Egy ilyen alkalom nem is azért van, hogy szavakba öntse az ember.
Persze kis keresgéléssel megérthető, leírható: az Orfeuszok többször keresték Euridikét, lementek az Alvilágba, legyőzték a lehetet-lent, és megfordultak sokszor, aztán kiteljesedtek a művészetben, örökké keseregve, kedvesüket keresve, majd átlépve saját életükön és fájdalmukon örökéletű művésszé váltak.
Igen, ez benne volt az előadásban, kétségtelen, alaposan körbejárták a témát. De mitől vált előadássá? Mitől élveztem nézni? A hangulatkeltés, a fények, a tánc natúr élvezete, az univerzális mondanivaló miatt?
– Végül is nem Orfeusz darab. A szerelemről van szó, a művészetről van szó, és a halálról – magyarázta a koreográfus.
Minden ember potenciális Orfeusz? A szerelem, a művészet és a halál az ember életének legfontosabb tényezői. Rengeteget beszélünk és olvasunk róluk, mégsem fejtjük meg soha egyiket sem. Ez az a három fogalom, amelyek megérintése mindenkit átalakulásra kényszerít, előrébb visz.
Orfeusznak a szerelme, a művészete és a halála is tragikusra sikeredett. A művészeté- nek segítségével szerezte meg szerelmét, akit művészetének tökéletesítése miatt veszített el először, majd a szerelem ereje miatt véglegesen, ami még nagyobb művésszé tette. Végül saját művészetének ereje ölte meg őt. Mindent elvesztett, de átlépte saját korlátait, így sikerült örökéletűvé válnia az emberek emlékezetében.
Igen, ez is benne volt az előadásban.
De hogy konkrétan hol, kinél, mikor, melyik esemény történt, azt csak sokadszori nézésre érteném meg. Nem is biztos, hogy meg kell értenem. Lehet, hogy elég volt csak megnézni, és ott bent a hűvös műanyag kerti székeken átadni magam a mozgás számomra érthetetlen, de érezhető nyelvének. Kaptam választ? Tettem föl kérdést egyáltalán? Vagy csak beültem megnézni, és gyönyörködni a fényekben és mozdulatsorokban? Ebben is elbizonytalanodtam. Lehet, hogy tettem föl kérdést. Lehet, hogy kaptam is rá választ, de csak beülni is jó volt, mert a tudat szárnyalni kezdett, és az érzések eluralkodtak a testen. Nem érdekelt már kérdés és válasz.
A fények játéka, a mozdulatok szépsége átváltoztatta a zsinagógát, elemelte valami magasabb szinten lebegő, anyagtalan objektummá. A zene és mozgás összhangja fönntartotta a folyamatos feszültséget és az érdeklődést. A finom humor oldotta a nyomasztó hangulatot. Megszűnt minden külső tényező, és csak a színpad maradt a három táncossal. Még az előttem ülő fejek sem zavartak. Azt hiszem, ezt a varázslatot nevezik színháznak. Találkozhatnánk gyakrabban ilyennel.
|