„…Hajszál a levesben, szandál a frigóban, gyerekkor, álomporos kép…” (Quimby: Aranykor)
A THEALTER Fesztivál alatt idén először rendezik meg a MASZKALAND gyerek- és ifjúsági szigetet. Ezen ötven-egynéhány gyermek vesz részt, hogy öt különböző művészeti műhelyben elsajátítsa az adott szakma fortélyait.
Benkő Imola és Pap Erika táborvezetők mesélnek a MASZKALAND alapkoncepciójáról, céljáról és a fellépőkről.
– Nagyon örülünk – meséli Imola –, hogy a fesztiválprogramba ékelődő egy-egy gyerekelőadás helyett végre létrejött a THEALTERen belül egy gyermekeknek szóló szekció, egy komplex programsorozat, és hál’ istennek úgy tűnik, kereslet is van rá, hiszen már most, az első alkalommal több mint ötven gyerkőc táborozik velünk. Úgy gondolom, a MASZK-nak is fontos lehet, hogy ebből hagyomány legyen, hiszen szükség van utánpótlás-nevelésre, arra, hogy jöjjenek új arcok, fiatalok, gyerekek. Ezért találtuk ki úgy a MASZKALAND-ot, hogy vidám, izgalmas, élménydús programsorozat legyen, ne pedig egy szimpla kiképzőtábor. Az eddigi visszajelzések alapján ez járható útnak tűnik.
– Igen, igyekeztünk színes, változatos programokat szervezni – így Pap Erika –, ezen elgondolás alapján hívtuk meg a fellépőinket is, akik mind kifejezték örömüket, hogy a THEALTER-nek végre van olyan részlege, ahol gyermekelőadással is szerepelhetnek. Próbáltunk minden korosztálynak megfelelni, fellép nálunk Dvorák Gábor pantomimművész – akit a kicsik is mindenképpen megértenek és élveznek majd –, itt lesz a Makám zenekar mesés-játékos Ákom Bákom című új lemezével, melyet egy interaktív előadás keretében mutatnak be. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy ne lebutított, hanem a gyerekeket társként kezelő eladásokat hozzunk el a táborozóknak.
A Vasvári Pál Közgazdasági Szakközépiskola ad helyet a műhelyeknek, a résztvevők az alagsortól az emeleti tornateremig gyerekkacajjal és kiáltozással töltik fel az épületet. Reggel kilenckor Napköszöntő címmel vidám, improvizatív gyakorlatokkal alapozzák meg a napot. Mindig más áll a kör közepén, hogy bemutasson egy gyakorlatot. Kreativitásból nincs hiány, a jazz vagy éppen folk zenére a padlón úszástól a néptáncon át a bukfencig mindenfélét bemutatnak a gyerekek, és a műhelyvezetők is láthatóan élvezik a reggeli tornát.
Az udvarhoz legközelebb eső teremből messzire hallatszik a nevetés, ez a Grafikai műhely, melynek vezetője, Komáromi Erzsébet éppen hidegtű nyomtatásra okítja a fiatalokat. A/5-ös fémlapokba karcolnak képeket, befestik azokat, majd ledörzsölik a felesleges festéket. Andris, a legfiatalabb grafikusjelölt fejezi be elsőként a munkát, így ő préselheti először a vízbe mártott papírlapra az elkészült fémkarcot. A prés karjai rögtön hajókerékké változnak a kezei között, alkalmat adva hajóskapitányi képze(le)ttsége fitogtatására, melyet a műhely tagjai kitörő örömmel fogadnak. Ezen felbátorodva Andris kapitány vidám dalba kezd: „Szeretem a fejed, mely sötét, üres és kopog, / Szeretem a szíved, mely naponta csak egyszer dobog. / Szeretlek téged, mint kecske a kést, / Mint marha a kiszáradt vetést.”
A Drámaland műhelyben könnyed relaxációs és koncentrációs gyakorlattal kezdődik a nap. A túlnyomó többségben lányokból álló csapat körben ül a földön, majd hátradőlnek, és lassan ellazítják minden porcikájukat Pap Erika és Benkő Imola műhelyvezetők nyugtató, halk szavaira. Teljes csend és mozdulatlanság. A napi téma a burleszk, Imola mesél és instruál, míg Erika bemutatja, hogy mit is kell csinálni. A foglalkozás végén már kisebb jelenetek is életre kelnek, megelevenedik egy vil-lamoson történt gyilkosság, az épp arra járó két sírásóval, és a humanizmust hallásból sem ismerő sofőrrel. A jelenetek végén tapsivarban tör ki a közönség.
Farkas Arnold keze alatt dolgoznak az ifjú filmesek a Filmkaland műhelyben. Komoly munka folyik, éppen egy pixellációt készítenek, székeket raknak sorba, majd egyesével lefényképezik azokat. Amint egy-egy szék már eldőlt, végeredményként egy különleges mozgókép jön létre. Akik inkább a rajzfilmhez vonzódnak, azok maguk rajzolják meg a képeket, melyeket lefényképeznek, így egy kész animáció jön létre. A későbbi napokon kedvenc filmjeikből választanak ki egy jelenetet a táborozók, amelyet a MASZKALAND-os színjátszósokkal együtt alkotnak újra.
Az alagsorba érve a folyosó végéről ismét hangos nevetés hallatszik. Gyengébb horrorfilmek kezdődnek így. A folytatás viszont mindenképpen vidámabb, hiszen itt a Fénykalandműhely ifjú fotósai hangoskodnak csupán az elsötétített teremben. Amint felkapcsolják a villanyt, láthatóvá válik a Farády Panni műhelyvezető keze alatt szorgoskodó gyermekek sokasága, akik nem holmi bolti fényképezőgéppel vesződnek, hanem tulajdon két kezükkel készítenek maguknak Camera Obscurát, azaz lyukkamerát. A délután folyamán már sokan saját kamerájukkal örökítették meg társaikat, vagy éppen a Régi Zsinagógát.
A Zene és Tánckaland műhelyben éppen a napi Metamorfózisjáték megszervezésén dolgozik Kecskeméti Éva és Seres István Pipu, a két műhelyvezető és lelkes csapatuk az eddig tanultak felhasználásával. Tegnap testképeket és testplasztikákat alkottak a gyerekek. Megismerték, mi mindenre lehet alkalmas a testük, ehhez kombinálták a zenei és ritmikai aláfestést. A délelőtt tanultak alapján a résztvevők ebéd előtt egy spontán MASZKALAND Zenekart alapítottak, és általuk létrehozott ritmikára egy zenés-táncos koreográfiát adtak elő.
Ebéd előtt a Metamorfózis-kuckóban színházi jelmezek, sminkkészlet és testfesték felhasználásával bárki átalakulhat tigrissé, vámpírrá vagy éppen öreg káposztalevéllé. Hálából a műhelyvezetőket is kifestik a gyerkőcök, Pannit, a fotósok vezetőjét oroszlánná sminkelték, bár tagadhatatlan, hogy a bajsza Daliéra hajazott. Pipu (bá’) abohózatokból ismert Kató nénivé alakult át. A hasonlóság az ő esetében megtévesztő volt.
|