– Mostanában rengeteget dolgozol. – Igaz. De kiszámíthatatlan az egész. Nagyjából 1984-ben kezdtem igazán foglalkozni a színészettel. Tizenkét évig dolgoztam a Szkénében nagyon keményen, a színházat nagyon komolyan véve úgy, hogy nem is láttam kamerát. Aztán a következő tizenkét vagy tizenhárom évben harminc filmben forgattam. Csoda. Talán a bárkás, a Csányi-féle Szentivánéji-előadás következménye volt a változás, nem tudom.
– Filmszínész lettél? – Nem. A színház az a hely – legalább is nekem –, ahol lehet épülni, van idő befelé figyelni, esetleg valami újat csinálni, ott van idő találni magadban valamit, amit még nem próbáltál ki. A film viszont – legalább is az én filmes tapasztalatom szerint – inkább az a hely, ahol a színházban kibányászott eredményeket felhasználjuk.
– Ha jól figyelek, felfedezhetem a Klammból tanultakat valamelyik új filmedben? – Én nagyon bírnám, mert a Klamm nekem egy olyan típusú, annyira szélsőséges utat bejráró figura, amit rég nem játszottam. Egészen más, mint amit az utóbbi években csináltam akár filmen, akár színházban. Talán a Szkénében játszottam néhány ilyen szerepet, Pilátusként voltak ilyen – ha nem is ennyire látványos –, de lelki értelemben ilyen erősen ható helyzeteim.
– És egyedül vagy a színpadon. – Nem az a nehéz benne. A helyes arányok eltalálása az igazi feladat: főleg az első harmadban nehéz belőnöm a finom humorát, ezt a közhelyeivel ábrázolt furcsa létezést, a humor és szorongás arányát. Ha ez megvan, ha egyszerre félelmetes és groteszk, egy adott pillanatban meg tudja akasztani a lélegzetet, akkor a második harmadtól, ahol a történet vesz egy új fordulatot, már minden könnyebb. Akkor kezd Klamm barátságos lenni, és ezt tök őszintén is játszhatom, hiszen már az elejéhez képest látjuk, elkezd a történet önjáróvá válni. Ezért sikerült az előadást viszonylag rövid idő alatt összehoznunk… és úgy a 15. előadás után el is érte a mostani formáját.
– Az iskolai előadásokon másképp játszol? – Nem. Legfeljebb a szélsőségekből veszek vissza, ha túl sok a gyerekeknek, ha félni kezdenek. Azt lehet érezni. Az első ilyen előadáson nem is tudtak semmit előre, a tanárnőjük csak annyit mondott nekik, hogy más tartja az osztályfőnöki órát. Úgyhogy, amikor azt mondtam „nem kéne jegyzetelni? Itt fontos dolgokról van szó”, tartottam egy szünetet és néztem őket. Éshúsz gyerek szinte egyszerre lenyúlt a táskájába, kivette a füzetét, kinyitotta, de úgy, hogy közben a szemét nem vette le rólam. Nem tudták eldönteni, hogy ez most komoly vagy nem komoly. A legjobb értelemben vett baráti, szakmát értő, rajongó közönséghez hasonlítanak ezek a gimnáziumi előadások, annyira veszik, annyira akarják, értik, érzik. Tudják, hogy hol van a dráma benne, és nagyon jók szoktak lenni az előadás utáni beszélgetések.
– Élvezed a kamaraszínházat. – Én ezt az előadást, ezt az új színházi formát, a kamaraszínházat egyáltalán nem kerestem. Mint egy tégla, úgy esett a fejemre. De nem lehet teljesen véletlen, hiszen nekem nagyon fontos történet lett, én a magam részéről fordulópontnak tekintem. Épp most, amikor a Krétakör, vagy az a része, amiben én részt vettem, megszűnt, szabadúszó leszek.
– Milyen érzés szabadúszni? – Ez is egy felnőttség. Egy jó társulatnál nincs csodálatosabb dolog: igazából én társulati ember vagyok. Az Arvisura különle-ges része az életemnek, a Bárka első pár éve is nagyszerű volt, és a Krétakör szintén egy komoly, szép történet. Társulat kell. De tény, hogy a Krétakörben nem játszottam hasonló kihívást jelentő szerepet. Az én személyes szempontomból Klamm akkor is fontos lenne, ha most meglenne a Krétakör. És azért sok tervem van; a kimaradó Krétakörösökkel – én úgy hívom, Krétapor színkör – együtt (remélhetőleg Tasnádi István, Ascher Tamás fog rendezni minket) és külön.
– Nem ez az első fellépésed a szegedi fesztiválon. – Az Arvisura itt, a Régi Zsinagógában játszotta utoljára a Szentivánéji álmot. Az életem egyik legcsodálatosabb színházi élménye. Arról tanultam benne, hogy hol születik a humor, mitől lesz valami frenetikus, és mennyire mélyre kell menni ezért az egészért. Rosszul alakult az előadás, a szünetben bejött az öltözőbe Somogyi István, a rendező, és azt mondta, ha nem szedjük össze magunkat, lefújja a második felvonást, mert ez így vállalhatatlan. Én jobban bírom az ilyesmit, de a Regős Jancsinak ez nagyon fájt. Valószínűleg akkor határozta el, hogy többet nem játszsza az előadást, de nem mondta. Ám amikor a darab végén elkezdte a Vackor monológját, rátört egy sírógörcs. A feszültség miatt talán, vagy mert tudta, hogy ennek így vége… nem tudom, azóta se beszéltünk róla. Nem hagyta abba a szövegét, de zokogva mondta végig a monológját. Civilben sírt, ömlöttek a könnyei. A közönség meg sikítva röhögött. Ő odavolt, a közönség meg kifeküdt. Hát, ennyit erről a vérszívó dologról, amit úgy hívnak, hogy színház. Minél rosszabbul vagy, annál jobb vagy benne. De ebbe most már ne menjünk bele…
|