Elsősorban gyerekeknek – de egyben az őket kísérő szülőknek is – nyújt színházi élményt, és tán a világ jobb megismerésének lehetőségét Dvorák Gábor A szavakon túl című pantomim-előadása, amely az idén a különböző generációkat megszólító THEALTER Fesztivál MASZKALAND programsorozatában kapott helyet.
Már az ókori görögök is – kezdhetnénk a mesét a pantomimről, amely a szavak nélküli, testmozgással, gesztusokkal, mutogatással jellemzett, gyakran egyszemélyes előadások összefoglaló neve. Itt a színész puszta arc- és kézmozdulataival hat, örömöt, bánatot mutat be anélkül, hogy akár egy szó is elhangozna. Cselekmény folyik a szemünk előtt, sorsok, karakterek elevenednek meg. A testbeszéd voltaképpen genetikai örökségünk, a gesztusok és az arcmimika egy része univerzális, a Föld minden pontján érthető és ugyanazt jelenti. Használatuk akaratlan, ezért gyakran nem is figyelünk oda, hogy mit árulunk el velük szavainkon túl.
Dvorák Gábor, a THEALTER-en bemutatott produkció létrehozója és egyetlen előadója az Ex-Stasisnak elmondta, az előadás a színházi dramaturgiára épülő, tárgyteremtő, értelmezhető és értelmezendő történeteket bemutató pantomimot hozza el Szegedre a gyerekeknek. Maga 1982-ben szerzett művészi diplomát, azóta fiatalok százait tanította pantomimra. A művészet az élete, bár ez a kifejezési forma ma kissé mostohagyermeke a színházi világnak.
A produkcióról szólva Dvorák elmondta, kezdésként mindig megismerteti a közönséget a pantomimmal, felvezeti, hogy mit fognak látni, hogy az egyes gesztusok mit jelentenek, bemutatja, hogyan lehet tárgyakat, nemlétező karaktereket és akár érzéseket is bemutatni szavak nélkül. Amikor a gyerekek megértik, hogy az egyes jelek, mozdulatok mit is jelentenek, akkor kezdődhet a játék, a képzettársítások sora, de itt is szükség van az aktív közreműködésükre, arra, hogy figyeljenek és beavatkozzanak az előadásba.
A szavakon túl voltaképpen etűdök, idézőjeles improvizációk sorozata, amelyekben egy alaphelyzetből kiindulva haladunk a megoldás felé. Ebben a pantomimban nincs jellemfejlődés. Ehelyett olyan, a gyerekek számára is átlátható, a saját életükben is gyakran felmerülő konfliktushelyzetek megoldására koncentrálnak, mint a szeret–nem szeret, az enyém–nem enyém, a hazudik–nem hazudik, az emlékszik–nem emlékszik.
Dvorák Gábor pantomimművész a darab megtekintését 5–6 éves kortól ajánlja igazán, ekkortól nyújt valódi élményt a részvétel. Mint elmondta, számára speciálisabb játékot és odafigyelést igényel, hogy ezúttal nem gyerekcsoportnak adja elő a darabot, amelyben közel azonos korú fiatalok vannak néhány kísérő felnőttel, hanem egy olyan közönségnek, ahol szinte minden gyerek mellé tartozik egy felnőtt is. Ilyenkor nekik is kell játszani, az ő érdeklődésüket is le kell kötni.
|