A Bozsik Yvette társulat lélektánc című előadásában ép és fogyatékos emberek táncolnak. A meghökkentő darab mégsem szánalmat ébreszt, sokkal inkább a test korlátait és szabadságát mutatja be az alkotók szerint. A veszprémi táncfesztivál fődíjasa a THEALTER-en is bizonyíthat, bár bozsikék azt vallják, nem a díj a fontos, hanem az, hogy a nézők átéljék a „láthatatlan” találkozást. e-mail interjú az előadás társrendezőjével, Iványi Marcellel.
– Lehetséges-e elkerülni azt, hogy szánalom és sajnálat ébredjen a nézőkben a darab láttán, amikor még mindig tabu – de legalábbis óvatoskodva kezelt téma – a mozgássérültek, fogyatékkal élők helyzete? – Lehetséges. Nem gondolhatjuk másként, különben nem érünk el változást. A nézők visszajelzése az, hogy előadás megnézése után nem szánalmat, hanem örömöt, felszabadító energiát és nyitottabb hozzállást élnek meg.
– Milyen nézői reakciókról lehet beszámolni eddig? – A nézők befogadó érzésekről számolnak be, ami azért fontos, mert ilyen állapotban tud az ember elfogadni új hozzállást, gondolatokat, nyitottá válni olyan dolgok iránt, amelyekkel egyébként „hétköznapjaiban“ nem foglalkozna. Talán ez lehet a színház alapvető funkciója az életünkben. De vannak, akik előítéletektől terhesen eleve elutasítják a darab gondolatát is.
– Az emberi test korlátoltsága és szabadsága hogyan mutatkozik meg az előadásban? A fogyatékossághoz társítják a korlátokat, az egészséghez pedig a szabadságot? Vagy ez nem ilyen egyértelmű? – A fogyatékos test is esztétikus, képes művészi szinten is kifejező lenni, ezzel az alapállással dolgoztunk és dolgozik a Tánceánia Együttes Bóta Ildikó vezetésével is. Az előadás kialakítása során nem tettünk különbséget ép és nem ép táncos között, csupán technikai kérdésként merültek fel a mozgásbeli korlátozottságok.
– Beszéljünk a Tánceánia Együttessel és a Gördülő Tánccsoporttal való közös munkáról. Ami a leginkább érdekel: mit lehetett tőlük tanulni? Voltak-e nagy felismerések a Bozsik Yvette Társulat részéről az ő módszereiket tekintve? – Mindenki máshogy dolgozik és mindig jót tesz, ha vegyítünk munkamódszereket, ha nyitottak vagyunk a különböző megközelítésekre. A Lélektánc próbafolyamata alatt a társulat tagjai elsősorban emberi hozzállásukban fejlődtek, ami az egyik legfontosabb az előadói szakmában.
– Mennyire szánták fricskának, provokációnak az előadást? Vagy inkább egy érzékeny darabot képzeljünk el? – Ezt döntsék el a nézők. Mi a műhelymunka során kialakult jelenetekkel dolgozva törekedtünk arra, hogy egy izgalmas és előítéletmentes előadás legyen a Lélektáncból – ami minket is gyakran megrázott.
– Ha jól tudom, az előadás nem konkrét sztorival, cselekménynyel operál, hanem kisebb jeleneteket mutat be. – Leginkább egy cirkuszhoz hasonlítható a hangulat, amelyben megmutatja magát a humor, az érzékenység, a csoda, az utánzás, a csönd, a feszültség és a nyugalom. Mini történetek, melyek külön-külön is jelentéssel bírnak, és az előadás végére összeállnak egy közös élménnyé.
– Igen gyakori fellépő a Bozsik Yvette Társulat Szegeden. Milyen fogadtatásra számítanak most? – Egy előadás akkor érte el a célját, ha a nézők és az előadók is átélik azt a láthatatlan „találkozást“, ami a levegőben létre jön az előadás alatt. Bizakodóak vagyunk, hogy ez most is megtörténik.
|