Mi sem áll távolabb egymástól, mint a vajdasági magyarság és az ausztrál bennszülöttek – gondolná az ember. mi sem áll közelebb egymáshoz, mint a vajdasági magyarság és az ausztrál bennszülöttek – gondolta Bicskei István. és megszületett a Szivárványkígyó. na, nem volt azért ez ilyen egyszerű.
Bicskei István elmondja nekünk életét, mi meg tátjuk a szánkat, hogy ilyen is van. Persze tudjuk, hogy van ilyen, néhányan közelebbről is ismerjük a világban kallódó, otthonát elhagyni kényszerülő ember sorsát, színpadon látni mégis más. Kisebbségben élni nem könnyű, nem szórakoztató, és bármennyi történetet is hall az ember, soha nem fogja tudni átérezni azt a fájdalmat, amelyet ez az állapot jelent, soha nem érti meg a kirekesztettséget, azt, hogy világcsavargónak lenni nem mindig kaland.
A vágy azonban mindannyiunkban él, hogy belelássunk a kissebségi létbe, vagy hogy megmutassunk azt. Bicskei mindent megtesz, hogy valahogy bepillantást nyújthasson a vajdasági magyarság sorsába. Ehhez felhasználja Tolnai Ottó, Domonkos István és Kányádi Sándor szövegeit, akik kimondatlanul is erről beszélnek műveikben, és eszköze Samuel Beckett is, aki ugyan nem vajdasági magyar, de kisebbségben töltötte élete nagy részét. Ezek a szerzők tudták, hogy milyen a tehetetlenség, a végeláthatatlan várakozás, amikor minden mindegy, csak történjen már valami (de nem történik). „Egyáltalán nem fontos, hogy a nézők ismerjék ezen szerzők munkáit. Az adott pillanatban elhangzott szöveg olyan információkat hordoz, amelyeket miden ’felkészülés’ nélkül is megérthet a közönség” – mondja Bicskei István.
Az ausztrál bennszülöttek jeleket vésnek a sziklákba, melyek életútjaikat jelölik, s melyeket egész életükben követnek. Bicskei szivárványkígyója körbejárta a világot, hogy végül ugyanoda érhessen vissza, ahonnan elindult: a Kárpát-medencébe. Ezt az utat, az út keresését mutatja be a darab: hogyan alakul egy ember élete, miután elhagyja szülőföldjét, milyen jó és gonosz hatalmak irányítják lépéseit, és mi is a célja, lehet-e egyáltalán célja. Kell-e, hogy legyen? Vagy elég csak sodródni, és azt választani, ami egyszerűbb/vonzóbb/kecsegtetőbb?
A zene, a tánc és a szövegek egyvelege adja meg a választ, ha válaszért megyünk, vagy nyitja meg a kérdések árját. „Nincs fontossági sorrend az elemek között. Elhagyható bármelyik, csak ez az előadás így született, ergo mindennek megvan a maga funkciója. Bizonyos helyzeteket ezekkel az eszközökkel közelítünk meg. Bizonyos állapotokat velük fejezünk ki. Mint ahogyan a zenéje sem véletlenszerű. Vannak momentumok, amelyeket szöveg, vannak, amelyeket mozgás és tánc segítségével gondoltunk kifejezni és érthetőbbé tenni. Nem fontos minden mozdulatot megérteni. Elég, ha a közönség megérzi, mit akarunk közölni” – magyarázza Bicskei.
„Célközönség szerintem nincs, habár kicsi gyerekeknek talán nehezebben megfogható a darab, de még ez sem törvényszerű. Mivel sok a szöveg, nem eshet abba a hibába senki, hogy ne értse meg a darab mondanivalóját, vagy túl elvontnak tartsa azt. Azok számára, akik nem beszélnek magyarul, a mozgással szemléltetjük ugyanezt” – mondja a darab fekete démona, Szerda Zsófia. A minimalista jelmezek és díszletek tökéletes kiegészítői a koreográfiának, a zenének és a szavaknak. Hiszen mi is fejezhetné ki jobban a világ ürességét és az élet céltalanságát, mint egy színpad közepén álló fa. Godot-ra is egy ilyen alatt vártak. Bicskei is az alatt vár. Hogy mire? Nem tudjuk. Hogy meddig? Azt sem. Hogy miért? Azt talán igen: vár, mert nem tehet mást, vár, mert nincs jobb dolga, vár, mert ez a várakozás ad neki lehetőséget az emlékezésre, és emlékezni jó.
Életünk nagy része várakozással telik. Várunk a boldogságra, a szerencsére, valakire, aki majd mindent jobbá tesz. Észre sem vesszük, hogy a nagy várakozás közepette el is telt az életünk. Huss, elszállt, mint a kék norvég. Vagy nem úgy, de majdnem. A jó és rossz harca, mely lelkünkért folyik, teljesen hiábavaló, mert az út végén csak egy fa van, mely alá leülhetünk, és tovább várakozhatunk.
Nem ennyire szörnyű és kilátástalan az élet. De vannak pillanatok, amikor egy fa alatt emlékezni is jobb dolognak tűnik, mint az, amit éppen átélünk. Ilyenkor születnek az életértékelő szomorú művek. Ilyenkor akar-juk megmutatni a világnak, hogy mindenkinek sokkal jobb, mint nekünk. De ez sem igaz. Mindenkinek a maga baja a legnagyobb, mindenki önmagát érzi a legszerencsétlenebbnek. És ez így is van jól. Így láthatunk bele mások életébe, így érezhetünk sorsközösséget. Így válik nyilvánvalóvá, hogy Beckett és az aboridzsinálok és a Kárpát-medence kisebbségi magyarjai mégsincsenek olyan távol egymástól, mint hihetnénk.
„Ahol születtem, abban a bácskai kis faluban, Öregapám tanyája
mellett volt egy út a dombba vágva. Úgy hívták, hogy Mélyút. Ennek
az útnak a falába üregeket vájtak, onnan hordták a sárga földet, nyil-
ván építkezésekhez. Gyerekkoromban ezekbe az üregekbe húzódtam
a meleg nyári nap elől, és ezekben kezdtem álmodozni. Álmodozni…
Elrugaszkodni a valóságtól. Egy képzelt világba. Egy olyan dimenzió-
ba, amelyben minden törvényszerűség megszűnik, hogy egy általunk
összerakott formában jelenjen meg. Valahol. Egy elképzelt Falnak
gondolom ezt, amely elválasztja a valóságot az imaginárius világtól.
A Művészek képesek átlépni ’abba’ a világba. Az ajtót kell megtalálni
csupán. Oda-vissza. Sokan ’odaát’ maradnak. Egy életstílust jelent
a Művészet. Emelkedettséget. Azt az annyira emlegetett öt centit,
amellyel a föld fölött ’lebegnek’. Miért kell ez a ’lebegés’? Mert az éle-
tük olyan, mint egy szakadék, amelyen keresztül borotvaélen vezet az
út. Kényszert éreznek, hogy ezt az utat válasszák, ha egyáltalán joguk
van beleszólni a választásba! Csodás képességre van szükség, hogy
valamelyest épen átérjenek a Túloldalra. Erről szól az életük. Erről az
útról. Mert amint átérnek, a halál vár rájuk. Így tudnak kommunikálni
az emberiséggel, örömet és szeretetet ébreszteni szívükben. Talán,
hogy felemelkedjenek néhány centire, hogy elrugaszkodhassanak Ők
is, és egy kis ideig együtt repkedhessenek egy másik dimenzióban.
Ezt a dimenziót gondolom Művészetnek.”
Bicskei István "Bütyök"
|