Szeged szerencsésnek érezheti magát, a THEALTER közönsége még inkább, különösképpen azok, akik jegyet válthatnak a Bačaci Sjenki Ex-position című előadására. Nem, nem túlzok. A társulat hiába multikulturális, és hiába utazik oly sokat, mégsem tud mindenhová eljutni. Ahol mégis fellépnek, ott pedig nem mindenki juthat el hozzájuk. Pontosabban az előadásukra. Ba. Előadásukba.
Az Expozíció című produkciót – mely egy trilógia része – ugyanis
egyszerre csak néhányan tekinthetik meg. Nem a nézőtér ilyen
kicsi, hanem az előadás ennyire intenzív és személyes. Teljes
figyelmet követel a nézőtől, akit jelen esetben nevezzünk inkább
befogadónak, hisz éppen nézni nem tud. Minden más érzékszerve
viszont szabad.
A lepusztult környezetben a néző az előadókkal együtt hozza
létre az aktuális előadást. A színházi utazás – mely jelen esetben
hat fős csoportokban félóránként történik – a befogadók számára
meghatározó élmény. A klasszikus színházi előadásokkal ellen-
tétben – melyek főleg a látás érzékére építenek – az Expozíció az
intimitás határait feszegeti, a befogadótól teljes bizalmat követel.
A produkció legfőbb alapja Franz Kafka Pere és Giorgio Agamben
olasz filozófus Itéletnap című műve, de találunk benne utalást
Shakespeare Lear királyára, valamint Jeunet Amelie csodálatos
élete című filmjére is. Az előadás alapötlete Kafka metafizikai tereinek
újradefiniálása konkrét politikai és filozófiai állításokat és helyzeteket
figyelembe véve, melyek meghatározták az író egész életét és mun-
kásságát, és meghatározzák a mi életünket (és munkásságunkat) is.
Az Ex-pozíció olyan párbeszédre tesz kísérletet, mely segít elhe-
lyezni a darabot a térben, és a teret a darabban, hogy végül eljusson
ahhoz a titkos és rejtelmes toposzhoz, mely Kafka művét az euró-
pai irodalom legmagasabb szintjére emeli. A per minden részlete
helyet kap a darabban. A totalitarianizmus spirális labirintusa nem
más, mint az individuum rossz szokásainak gyümölcse, és annak
ábrázolása, hogy ez az individuum vagy szubjektum mennyire fél
a diszkontinuitástól. A performansz minden olyan nagy társadalmi
témát is érint, melyek a felhasznált művekben is benne vannak: a
személyes felelősség gyengülése vagy teljes elveszítése, az „etikus-
ság” mibenléte, nézőpontváltások, a választás szabadsága és az
átengedés méltósága, fontossági sorrendek... Dolgok, amelyekről
hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Az a jó az ilyenféle színházi fesztiválokkal, hogy a néző végre
szabadon lehet az, aki lenni akar, nem erőltetnek rá semmilyen sze-
repet. Nem mondják
neki, hogy maradjon
passzív, de nem is
kényszerítik őt sem-
mire. Nem nyomnak
az arcába rózsaszín
mesevilágot, ahol a
jó győz, a rossz pedig
elnyeri méltó bünte-
tését, nem sugallják,
hogy az egyetlen
megoldás a hepiend.
Megmutatják végre
a valóságot. Nem
elnagyolva, nem
sablonosan, hanem
úgy, ahogy életünk
bármely napján
látjuk. Nem egy
klasszikus színház-
megközelítés, de ez
nem is klasszikus
színházi fesztivál. A kőszínházak előre megírt és leosztott szere-
pei érvényüket vesztik, és valóban színházzá válik az egész világ.
A Bačaci Sjenki ezt hangsúlyozza minden darabjával, minden
performanszával. Teljes mértékben kihasználják az adott környezet
lehetőségeit, és az adott nézők befogadókedvét.
Boris Bakal, a társulat vezetője reneszánsz ember. Nem csak
színész és rendező, de író és forgatókönyvíró is, valamint a média
művésze. Ezen kívül élénk érdeklődést mutat az urbanizáció, az épí-
tészet, a szociológia és antropológia iránt. Főleg abból a szempont-
ból érdeklik ezek, hogy a kis közösségek hogyan tudnak hatni az
országokat, vagy akár az egész világot érintő folyamatokra. Persze
kérdéses, hogy a művészet vagy egy művész tevékenysége hatással
lehet-e ezekre az eseményekre, de ha ő bízik benne és nem adja fel
(hiszen minden műve egy vagy több ilyen témakört ölel fel), akkor
mi miért kételkednénk?
Nem is kételkedünk. Reméljük inkább, hogy végül nem csak
azokra lesz hatással az Ex-pozíció, akik „megnézik”, hanem azokra is,
akiknek ők elmesélik, hogy mit éltek át. És hátha egyszer valóban a
művészet változtatja majd meg a világot, ha már mi magunk lusták
vagyunk tenni ezért.
|