A The Winged Cranes egy nagyon fiatal társulat, alig egy
éve dolgoznak együtt. nem akarják provokálni az embereket, debütáló darabjuk mégis egy rendkívül kényes
témát jár körül: a nemi identitás kérdését.
Jams Clabec meglehetősen fiús megjelenésével és művészne-
vével le sem tagadhatná, hogy radikális feminista nézeteket vall. A
Jams egy általa megformált karakterből, az angol James-ből ered.
Beszélgetésünk alatt a társulat másik tagja, Alle Valle tisztelete jele-
ként többször a „he” angol hímnemű névmással utalt Jams-ra.
A darabot Claude Cahun fotográfusnő ihlette, aki munkái segít-
ségével a gender-korlátokat szerette volna átszakítani. Az ő egyik
alkotásának címe a Ne csókolj meg, épp edzek! Ezen egy hölgy
látható gyönyörű sminkben és nagyon nőies beállításban, amint
épp súlyzózik. Az ironikus kép azt sugallja, mennyire „rá kell gyúr-
nia” egy nőnek a mai világban arra, hogy megfeleljen a nőiséget
behatároló normáknak. A rózsaszín alsóneműben megjelenő báb
ezeket a szigorú nemi szerepeket kérdőjelezi meg.
Már a közös munka elején biztosak voltak abban, hogy Bunraku
bábokat fognak használni a darabban. A Bunraku egy tradicionális
japán bábtechnika, ahol egyetlen fabábú mozgatásához három
emberre van szükség. A három személyből egy emberi lény összegződik a színpadon, ugyanúgy, ahogy minden emberben több személyiség lakozik, s ezek változnak az élete során. A Bunraku által
válik egyszerűen megjeleníthetővé az a társadalmi kényszer, amely
minket is különböző szerepek követésére késztet.
– Hónapokig dolgoztam a bábon, de az utolsó pillanatig nem
tudtam, hogy fog pontosan kinézni. Amikor hirtelen ott állt, olyan
volt, mintha megszületett volna a gyermekem. A közös gyermekünk
– meséli Alle. – Igen, a báb köt össze minket – folytatja Jams. – Fantasztikus érzés,
ahogy mi hárman eggyé válunk az előadás alatt. Ez egy nagyon erős
kapocs, ezt a nézők is érzik. Remélem, a közönség nem lesz gátlásos: örülnék neki, ha odajönnének előadás után beszélgetni!
Bunraku
A Bunraku egy 17. századi japán bábtechnika, amelyben
három ember mozgat egy nemritkán másfél méteres bábot. A
vezető irányítja a fejet és a jobb kezet. A bábosok fekete ruhát
és csuklyát viselnek, hogy beolvadjanak a háttérbe. A bábuk
viszont annál színesebbek és rendkívül összetettek. A szemek
mozognak, és az arc többi része sem statikus, hiszen előfor-
dulhat, hogy a szereplő egyik pillanatról a másikra hirtelen
démonná változik. Nyugaton manapság a távol-keleti ihletésű
bábokat illetik ezzel a gyűjtőnévvel.
|