Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2008. évfolyam - 1. szám / The Winged Cranes rovat

 

Lapszámaink

Friedrich Uta - Nemi korlátbontás a JATE Klubban

nyomtatható verzió

A The Winged Cranes egy nagyon fiatal társulat, alig egy éve dolgoznak együtt. nem akarják provokálni az embereket, debütáló darabjuk mégis egy rendkívül kényes témát jár körül: a nemi identitás kérdését.

Jams Clabec meglehetősen fiús megjelenésével és művészne- vével le sem tagadhatná, hogy radikális feminista nézeteket vall. A Jams egy általa megformált karakterből, az angol James-ből ered. Beszélgetésünk alatt a társulat másik tagja, Alle Valle tisztelete jele- ként többször a „he” angol hímnemű névmással utalt Jams-ra.

A darabot Claude Cahun fotográfusnő ihlette, aki munkái segít- ségével a gender-korlátokat szerette volna átszakítani. Az ő egyik alkotásának címe a Ne csókolj meg, épp edzek! Ezen egy hölgy látható gyönyörű sminkben és nagyon nőies beállításban, amint épp súlyzózik. Az ironikus kép azt sugallja, mennyire „rá kell gyúr- nia” egy nőnek a mai világban arra, hogy megfeleljen a nőiséget behatároló normáknak. A rózsaszín alsóneműben megjelenő báb ezeket a szigorú nemi szerepeket kérdőjelezi meg.

Már a közös munka elején biztosak voltak abban, hogy Bunraku bábokat fognak használni a darabban. A Bunraku egy tradicionális japán bábtechnika, ahol egyetlen fabábú mozgatásához három emberre van szükség. A három személyből egy emberi lény összegződik a színpadon, ugyanúgy, ahogy minden emberben több személyiség lakozik, s ezek változnak az élete során. A Bunraku által válik egyszerűen megjeleníthetővé az a társadalmi kényszer, amely minket is különböző szerepek követésére késztet.

– Hónapokig dolgoztam a bábon, de az utolsó pillanatig nem tudtam, hogy fog pontosan kinézni. Amikor hirtelen ott állt, olyan volt, mintha megszületett volna a gyermekem. A közös gyermekünk – meséli Alle.
– Igen, a báb köt össze minket – folytatja Jams. – Fantasztikus érzés, ahogy mi hárman eggyé válunk az előadás alatt. Ez egy nagyon erős kapocs, ezt a nézők is érzik. Remélem, a közönség nem lesz gátlásos: örülnék neki, ha odajönnének előadás után beszélgetni!

Bunraku

A Bunraku egy 17. századi japán bábtechnika, amelyben három ember mozgat egy nemritkán másfél méteres bábot. A vezető irányítja a fejet és a jobb kezet. A bábosok fekete ruhát és csuklyát viselnek, hogy beolvadjanak a háttérbe. A bábuk viszont annál színesebbek és rendkívül összetettek. A szemek mozognak, és az arc többi része sem statikus, hiszen előfor- dulhat, hogy a szereplő egyik pillanatról a másikra hirtelen démonná változik. Nyugaton manapság a távol-keleti ihletésű bábokat illetik ezzel a gyűjtőnévvel.

25.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció