A főszereplő-rendezőhöz, Menszátor Héresz Attilához tökéletesen illik a kételkedő, gondolkodó Hamlet személyisége. De ne álljunk meg két jelzőnél! Általánosságban nehéz bármiről vagy bárkiről is beszélni, mert – ahogy Menszátor is mondja – kérdéses, hogy melyik szituációban éppen mi kerül felszínre egy személyiségből. Hamletje az egyik pillanatban még bosszúra kész, egy másikban már bizonytalan. Látjuk mélyen elmélkedni, de labdával dekázni is. Egyetlen közös
pont azonban biztosan marad: Hamlet végig vonzza a figyelmet. Akkor is, amikor Hamlet nem Hamlet, ha csak járkál vagy épp a mikroportját bűvöli.
Menszátor a próba rövid szünetében egy focipálya mellett válaszolt kérdéseimre. A nagy meleg ellenére fekete harisnyában, magyar válogatott mezben. Hogy miért pont focimezt ölt magára Hamlet? „Részemről ez egyrészt természetesen egy poén, a pólót a nadrággal akkor veszem fel, amikor Hamlet őrültséget színlel, s hogy az élmény teljes legyen, a jelenet zenei aláfestéseként elhangzik a Hobo Blues Bandtől a 6:3 is”. A ruházat ezen kívül játékos szimbólumként utal arra, hogy aki ma Magyarországon marad, az bizony „bolond”.
Az egyórás előadás nem a teljes Shakespeare-drámát foglalja magába. A nézők inkább egyfajta Hamlet-töredéket láthatnak, modern előadásmódban. A színpadot három filmvászon öleli körbe, melyeknek az előadás során kettős szerep jut: egyrészt homogén díszletül szolgálnak Hamlet monológjaihoz, másrészről a darab többi szereplője csak a vászonfelületre vetítve, filmrészletekben jelenik meg. A rendező szerint technikailag kicsit nehéz is emiatt a darab. Időrendben elsőként a filmet készítették el, a felvételek alatt ő instruálta a színészeket. Így a próbák során – ellentétben a megszokott helyzettel, amikor lehetőség van arra is, hogy menet közben formálják a darabot – már egy fix anyaghoz kellett alkalmazkodnia.
Menszátor Héresz Attila azonban elárulta, szereti, amikor kicsit kísérletezgethet, azokat a helyzeteket, amelyeknek nagyobb tétje van. Tavalyi fellépése a THEALTER-en szintén ezt bizonyítja: a Jászai-monodrámában egy ajtó mögül, a színésznő emléktáblájába zárva idézte meg a halott dívát. A különleges hang-, arc- és kézjátékot igénylő szerepet nem csak a közönség, a színész is nagyon élvezte.
A MASZK Egyesület felkérésére készített Hamlet-illúziók Menszátor negyedik rendezése. Saját bevallása szerint nincs egy adott séma, amely mentén dolgozna. „Ha egy darabot színre viszek, ahhoz alkalmazkodok, amit az anyag diktál, mert mindegyik mű más: formájában és világában is. Valami biztosan összeköti a darabjaimat, ilyen kapocs például a tömeg és az individuum ellentéte. Szeretem keverni a színházi formákat aszerint, hogy valamit teátrálisan vagy épp civil módon fogalmaznak-e meg.”
Hegedűs Gabriella
Menszátor Héresz Attilát a Doors Emlékzenekar és a Duende frontembereként is ismerhetjük. A két együttes 2008-ban egyesült, legutóbbi albumuk az Országos Orgazmus. Dalaik kapcsán Menszátor megjegyezte, néhány koncertlátogató, aki először hallja a Duende szövegeit, rögtön kötni akarja egy másik előadóhoz: „Ez olyan, mint a Quimby vagy a Kispál!” – még ha a tipizálásra nem is mindig lenne szükség.
A színészt a THEALTER után augusztus 25-én is viszontláthatjuk Szegeden: a Doors Emlékzenekarral a SZIN-en lépnek fel. Szeptemberben pedig – attól függően, hogyan tudják technikailag kivitelezni a darabot – a Hamlet-illúziókkal lehet, hogy ismét Szegedre látogat.