Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2009. évfolyam - 1. szám / Radikális rovat

 

Lapszámaink

Erlauer Balázs - Gyros – Csillapítja az éhséget?

nyomtatható verzió

A budapesti Radikális Szabadidő Színház egy trilógiával mutatkozik be az idei Ekisfeszten Gyros 1.0, Gyros 2.0 és Gyros 3.0 címmel. A társulat egyébként is gyakran jár Szegedre, vezetőjük, Formanek Csaba városunkban tanult. Vele beszélgettem a darabról, szegedi szerepléseikről.

A három előadás, amit idén hoztatok, egyenként önálló, vagy kapcsolódik egymáshoz?

Van közük egymáshoz, de ez három különböző előadás. Annak idején egyet szerettünk volna, körülbelül húsz színésszel, de a szervezés megbukott, mert nem tudtuk ennyi ember idejét összeegyeztetni. Végül úgy döntöttem, hogy három csapatra oszlunk, és készítünk három különböző előadást ugyanabból az anyagból: a Hamletből és a Rosencrantz és Guildenstern halott című drámából. Ezeket különböző emberek is rendezték, akik teljes autonómiát kaptak, így három egészen különböző színházi nyelv született, amelyek segítségével valahol mégis ugyanazt mondják el.

Milyen megközelítésből kezeli a három darab a témát?


Nekem egyszerű dolgom volt, mert eredetileg én rendeztem volna a húszszínészes előadást. Tehát megpróbáltam az eredeti elgondolást átmenteni egy kisebb változatba. A másik két csapatnak nagyon rövid idő alatt egy saját nyelvet is ki kellett dolgozniuk. A végeredmény az lett, hogy az 1.0-ában leginkább a thriller műfajába tartozó előadást hoztunk létre sok humorral és kikacsintással, a Gyros 2.0 pedig egy szövegkollázsokból álló, nagyon minimál körülmények között játszódó, szimbolikus színházi előadás lett. A 3.0 a Monty Python és Woody Allen közötti mezsgyén mozog, ami nem meglepő, mivel egy amerikai lány és egy angol fiú rendezte, akik mindketten fanyar humorral rendelkeznek.

Miért Gyros?

Igen, a cím egy gyenge pontja a trilógiának, sokan miután megnézik sem szokták megérteni. Stoppard a Rosencrantz és Guildenstern halottban bohócneveken nevezi figuráit: Gil és Ros. Ezekből raktuk össze ezt a Gyros szót, ami az előadáson ragadt.

Gyakran jöttök Szegedre Az étellifttel. Más városba is ilyen sokat jártok?

Szeged az első számú vidéki célpontunk. Ez abból is adódik, hogy többen itt éltünk, tanultunk vagy dolgoztunk pár évvel ezelőtt. Mi alapvetően budapestiek vagyunk, de mégis nagyon sok köztünk a vidékről származó ember, ahogy én magam is. Ezeket a gyökereket ápoljuk, a kapcsolatokat fenntartjuk, ezért igyekszünk mindenki szülőföldjére vagy tanulmányainak helyére eljutni.

Az ételliften kívül más előadást is hoztok Szegedre a közeljövőben?

Az ételliftet ötször játszottuk itt. Ilyen rendszerességgel nem valószínű, hogy jövünk, de nagyon szeretném a Gyros töredékek trilógiát ősszel újra elhozni, mert előre tudom, hogy nem fog minden érdeklődő beférni a JATE klubba. Majd forszírozni fogom Balognál, hogy adjon két napot a Zsinagógában. Reméljük, meg tudja nézni az előadásokat, és ő is úgy gondolja majd, hogy idevalóak.

Ez a darab is folyamatosan változik, formálódik majd, mint Az étellift, ahol szerepcserékkel kísérleteztetek?


A kísérletezés csak részben fakad belülről, jelentősen befolyásolják a külső kényszerek is. Nem mindegy, hogyan alakulnak a térbeli arányok, a világítás lehetőségei. Megeshet, hogy ezek miatt akár egy egész jelenetet át kell írni, amihez a színészeknek alkalmazkodniuk kell. Amikor alkalmazkodtak, akkor hirtelen rájövünk, hogy sokkal jobb így, tehát hirtelen belenyúl egy külső dolog a darab szerkezetébe. Mi szeretünk úszni ezzel az árral, próbálgatni, hogy ugyanaz a részlet melyik formájában találja meg a legjobb lehetőségét. Ez számunkra is rejtély, aminek megoldásához kellenek a konkrét terek, a kalandok.

Erlauer Balázs

8.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció