Megszöktem Petőfivel2014.07.27.
Szabó Réka
Én elhiszem, hogy a bölcsészkar lezárását a szakdolgozat megvédése jelenti. Na de ki mondhatja el magáról azt, hogy úgy fejezte be a bölcsészkart, hogy megszökött Petőfi Sándorral? Na ki?
Itt ólálkodott, rohangált láncra verve egész fesztivál alatt a Zsinakertben, bosszantotta a szabadtéri fellépőket, hullatta kokárdáit, mint vérét a szabadságharcban. Menekült a bősz Übü papa elől: „Sanyi! Sanyi! Állj meg, mert kitömlek, kibelezlek, kitekerem a nyakadat te szaarháziháziszahaaar! Ki leszel temettetve! Itt Nem lehet RandalÍrozni!!” Elkapja. Ebben a játékban részt kell venni, gondoltam, főleg, hogy színház egy autóban, hm, ismét valami új forma, a címe (Car-men) is játékos, vajon milyen lehet.

Carmenhez valójában semmi köze, azon kívül, hogy szójáték és a négy autóban mindig valaki (vagy mindenki) szerelmes belé. Négy autó, négy átszállás. Ahogy beülök az autóba, pénzeszsák Übü rögtön kibelez, elkobozza a telefonom, írószerem, papírom és ordít, fékez, megáll, pisil, vezet, mint egy őrült. De nem aggódom. Közben engem is ki akar temettetni, ölembe nyomja Übü mama agyát, és megígéri, hogy ha megmozdulok, én is így fogom végezni. Petőfi a csomagtartóból csak ordítja, hogy ő majd megmutatja, milyen a magyar színjátszás: Übü torkának szegezi a kést, de nincs bátorsága megküzdeni, megvárja, amíg ismét pisilni megy, és mint igazi hazafi, kiugrik az autóból, engem is magával ránt. Nemes iszkolás.

Carmen koncertjén kiderül, hogy a túl profitorientált osztag döntése alapján az évszázadok óta híres magyar ital, az élet értelme „fel lett vizezve.” És a magyarok csak sírnak és sírnak. Psycho autósmonológja nem győz meg, értem én, hogy bűz és halál és szájszag és Érósz, de nem tartotta fenn a figyelmemet, pedig ezt a jelenetet vártam igazán. Annál izgalmasabb játéknak látom a Katarziskutató Intézetet. Szavazz, állj ki valamelyik elmélet mellett. Brechti elidegenedés vagy arisztotelészi katarzis, ami, mint megtudtuk, Hollywoodban született újjá. Felfoghatjuk játéknak, de kiváló lehetőség arra, hogy a résztvevő komolyan vegye, és spontán kérdezhessen a színházról.
(Homo Ludens Project – MASZK Egyesület: CAR-MEN)
Fotó: Révész Róbert
|