Az én térdem már nem trendi2014.07.16.
Benczur Kata
A (teremtés) tréning harmadik napján megszülettek a szövegkezdemények… és látá a rendező, hogy ez jó, de azért „szerényen megtorpedózza” az összeset.
Majd mindenkit ütközetre hív, mert reagálni kell és a kezdeti udvariaskodó, a másikat megsérteni nem akaró megjegyzésekből szép lassan, számtalan szebbnél szebb gondolat születik, amelyek közül nem egy bánt bennünket. Legszívesebben ágyban, párnák közt várnánk meg ennek a közönyös kornak, a spektákulum társadalmának végét.
A szövegekben egy arctalan, személytelen, általános hatalom ellen szólaltak fel a résztvevők, mindenki a maga fejével, életkorával, érettségével. Mintha naplót olvastunk volna fel egymásnak. Visszamocskoltuk a médiát, amiért testképzavaros és fogyasztás-centrikus nemzedékeket ad nekünk; okoltuk magunkat, amiért kevés lehetőségünk van minőségi időt tölteni a szeretteinkkel; felsorakoztattunk olyan múltbeli tragédiákat, amelyek máig is a hatalmukban tartanak; tehetetlenül támadtuk azt a társadalmi nyomást, amely miatt smink, epilált lábak és elég mély dekoltázs hiányában értéktelen tud lenni egy nő.
Személyes történetek egy klasszikus kapcsán. Köszi, Antigoné!
A sokadik cigiszünet után elhangzik csak úgy mellékesen: „Nekem, mint állampolgárnak van felelősségem! Ne gondoljuk már azt, hogy nincs!”
A legkritikusabb rendező ad optimista lendületet a munkának. Minden szöveget fel kell még tölteni konkrétumokkal, pontos, ismerős szituációkkal, hogy ráismerjen a néző saját magára. Mintha tükörbe nézne. (Tükör. Jaj, ez olyan színházi közhely szagú… Holnap rávilágítunk, mennyire!)
(Urbán András tréningje, 3. nap)
|