Védtelenek2015.07.24.
Székely Örs
Urbán András egy meghatározó pont köré rendezi Amphitryon-értelmezését. Ez nem meglepően maga a szexuális aktus, az a tény, hogy Alkménét a saját férje alakjában közelítette meg Jupiter. Ezzel a problémás azonossággal szeretne valamit kezdeni a workshopból kibomló előadás, ezt tematizálja az első tíz perc feszültnek szánt színpad-újrarakása, meg az azután elhangzó tengernyi monológ is.

Magát Alkménét halljuk, hogy mentegetőzik, magyarázkodik, felfele néz a karzatra, aztán a nézőkre, mintha ő sem tudná, hogy most kinek, Jupiternek vagy a férjének tartozik-e magyarázattal. Közben épp ez borítja meg a dolgokat. Óhatatlanul is versenyhelyzet ez, amelyben hármuk közül egyértelműen Alkméné a vesztes. Mintha mindez azt sugallná, sőt egyértelműen azt sugallja, hogy ő lenne, ő a felelős a megtörtént erőszakért.

Persze csavar is van itt, ha szeretnénk, kivetíthetjük Jupitert a nézőkre, hogy legyen egy isteni tekintet, legyen kit kérdezni, okolni, vádolni, hogy lehessen ismételgetni elkeseredetten és dühösen, hogy „ki vagy te”, de mennyi ennek a tétje, mennyire számítanak a színészek arra, hogy a nézőtérről, mondjuk, spontán kövezés indul el; ezzel ellentétben a délutáni züfecben a helyén lehetett volna, ha mégis behajítom a szandálomat arra a kérdésre, hogy a nézők miért is nem csinálnak semmit.

Még a színészek vetkőzése, a legelemibb kiszolgáltató gesztus is agresszióként hat ebben az elrendezésben, ahogy ülnek ők a nézőtérrel átellenben. Kétélű dolog ez, hiszen nem csak velünk szemben jut érvényre a normakényszer; minden színész egyedül marad a saját csupaszságával. Ezt pedig nem tudja elkendőzni semmilyen felülről elhangzó kinyilatkoztatás, tízpontos felsorolás sem, miközben kölcsönösen bámuljuk egymást, a sorfal mögött a magasban meg a tízparancsolatot. Másra már nem is tudok gondolni, csak arra, hogy ezeket a parancsolatokat nem hozta le onnan felülről senki. Amikor beléptünk a színházba, nem ezekben a szabályokban egyeztünk meg.
(Tea for Two tréningek: Amphitryon Reloaded – Urbán András tréningbemutatója) Fotó: Révész Róbert
|