Athéni Konkrét2015.07.18.
Balázs Nóra
Vajon huszonötévvelezelőtt is ilyen tikkasztó kánikula volt Szegeden, amikor a legelső THEALTER kezdődött? A THEALTER méltán érdemelhetné ki a legforróbb színházfesztivál címet – konkrét értelemben biztosan, de gyanús, hogy nem csak a nyári hőség teszi, hogy az ember időnként szinte felforrt fejjel jön ki az előadásokról. És még mielőtt bárki botrányt szagolna, hozzáteszem: elsősorban nem felháborodást látni olyankor az arcokon.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Athéni Timonja leginkább csodálatot váltott ki az újszegedi szabadtéri színpad nézőiből. A szokatlan körülmények közé szorított előadás a vásári komédiák hangulatát idézi. A kezdő jelenetben például piaci kikiáltók árverezik el a főszereplő elnevezésének jogát (hiszen, ismerjük be, a Timon név semmivel sem mond többet nekünk, mondjuk, a Bélánál) – így lesz belőle ezen az előadáson Konkrét. Athéni Konkrét – kár, hogy ezt a játékot aztán elsodorja a többi, s végül mégis inkább Timon történetét látjuk. Amit frappánsan ismertetnek már a prológusban: megtudjuk, Timon-Konkrét afféle athéni jólélek, akinek válogatás nélküli nagylelkűsége lesz a veszte, sorsa pedig száműzetés és embergyűlölet.

Az előadást játszó kilenc színművészetis, három zeneszerző-zenész és egy Hegedűs D. Géza mint Timon hatalmas lendülettel robog végig az amúgy moralitás-ízű történeten. Rengeteg ötlet, kiszólás, beszólás kerül a jócskán lerövidített szövegbe: a Timont körüldongó aktuális legyek, a közönségnek tartott tükör, a közös szelfizés mellé a felvételről bejátszott interjúrészlet, és a világban dúló háborúk felsorolása is belefér.

Az előadás frissességét jelzi, hogy az ötletesség a (szabad) tér kihasználására is kiterjed. A nézőtéren játszódó második felvonásban az erdőbe menekült Timon a lombok magasságából dörgi le átkát Athénra – alakját stílszerűen villámok övezik. Bevallom, ettől a „véletlenül” született helyzettől ezúttal a hideg futkosott a hátamon. Noha a szereplő indítékai kissé háttérbe szorulnak, Timon története az ilyen apró pillanatokon és játékokon keresztül mégis konkréttá, érvényessé válik.
(Színház- és Filmművészeti Egyetem: Athéni Timon)
Fotó: Dusha Béla
|