
A Zentai Színtársulat Gyerekek címû elôadása Pilinszky János Gyerekek és katonák címû darabja alapján a Régi Zsinagógában.
Egy kislány ül a hintán, mindenki felett, meztelen talpát kacagva
lógázza, s lenéz az alatta hömpölygô mocsokra, durvaságra,
szenvedélyre.
Gyermekként ülünk mindannyian ezen a hintán, s ha ez eszünkbe jut, hogy
gyermekszemmel látunk, egykori énünk rácsodálkozik a világra.
Outsider-ek a hintán. Elképzeled? Hintánk lánca az éjszakai égbe
nyúlik, több ezren egymás mellett lengünk a nagy égbolton. Több
százezren. Nem érjük el egymást, magányosak vagyunk, mint ahogyan
magányosak vagyunk a színházban, szemben a színpaddal, szemben a
gyerekekkel, akik felnôtteknek játszanak.
A Thealter tizenharmadik fesztiválján Urbán András második munkáját
látta a közönség. Pilinszkyt még olvasni is nehéz, nemhogy rendezni.
Gyerekekkel rendezni pedig – bátorság kérdése. De mint az
bebizonyosodott, a lehetetlent nem lehetetlen megkísérteni.
A zentaiak darabja nálam dobogó-gyanús. (Vélhetôleg elfogult vagyok, de nem jobban, mint mások.) Lássuk hát a hátrányokat is:
A szöveg többször volt érthetetlen, (kórusok) vagy csak sejthetô,
kicsit kalandozni engedve a színpadtól azokat, akik nem ismerték a
felhasznált írásokat (Pilinszky mellett Shakespeare, Kierkegaard,
Heiner Müller, Szentírás és…) Az átkötések néhol még darabosak, s a
mozgás, a dinamika, meg a lendület-ritmus sincs készen még.

Végül
egy nem színházi, nem nézôi, nem kritikusi, hanem emberi (vagy inkább
anyai) szempontból figyeltem és idônként megsajnáltam ezeket a
gyerekeket (a társulat tagjai gimnazisták), hogy ilyen korán
szembesülnek a valósággal. Az élettel, a születéssel, a halállal, a
szeretéssel. A kegyetlenséggel, a mocskossággal, a kísértéssel, a
durvasággal, a beavatással és a beavattatással, istentelen vagy túl
istenes világgal.
A színpad négy oldalán ültünk mi, mint üveg alatt a lepketábor. Nem mi
ragyogtunk, hanem ôk, ott a színpadon, ezek a zentai gyerekek.
Az is eszembe jutott, hogy élôk vagyunk vajon, vagy halottak, az is
eszembe jutott, hogy én nem unatkozom ugyan, de idônként félek, ezért
most inkább visszakérem a köpenyemet.
Arcul ütve érzem magam. A nyersesség megbénít. Elôadás után a Zsina
kapujában, aztán arrébb öt méterrel, majd a másik oldalon is. Nézegetem
az embereket, de nem akarok semmit.
Most már tudom, mit akarnék. Odamenni ahhoz a lányhoz, aki
tizennyolc éves korában Pilinszkyt akart rendezni. És azt mondani neki,
próbálja meg. Ne várjon egy másik felnôttéletre.