Létezik egy unalmas, agyonbeszélt
titok a Cselédekkel kapcsolatban, mégpedig az, hogy Genet valójában
férfiaknak írta volna ezt a darabját. Én eddig azt gondoltam ezügyben,
hogy három ilyen jó női szerep csattanós ellenbizonyíték. Nagy anyag ez
nagy színésznőknek. Tegnap este a Régi Hungáriában a Legal Art Centre
mindent összezavart egy egészen egyszerű, minden titokzatosságot
nélkülöző kis igazsággal: hogy semmi nem múlik ezen. Nem ezen múlik.
Itt speciel a két férficselédet egy női madame egészítette ki; három
kiváló, szép színész. És magukhoz idomították a darabot –
átvilágították, mint a közönséggel szembefordított éles fénycsóva.
Minden a helyére került, minden tiszta lett és bonyolult.
A félhomály az ő terepük. Egy kopasz fejen megvillanó fény, egy
könyökben behajlított kar, amit középen kettévág az árnyék. Két alak
szereti és tépi egymást. A Cselédek könnyű préda, sokat játsszák,
többnyire túlnyafogják, elszépelgik vagy túlvadulják. Elvégre hatalmi
játékokról és önkínzásról szól. Tegnap este értettem meg, hogy még mi
mindenről. A férfiban lakó nőről, és a nőben lakó férfiról. A mindkét
nembeliekben lakó állatról. Erőszakról is, igaz, de magányról is,
kiszolgáltatottságról, a vágyról, ami kínoz, hisz az ember egyedül van
vele.
Az előadás bolgár nyelven folyt: és ez sokat segített a megértésében –
a két férfi változó viszonyai, játékai kinyíltak és izgalmassá váltak
tőle, de pont anynyira, amennyire Claire és Solange számára lehetnek
titokzatosak.
És épp, amikor már egyértelműnek tűnt, hogy a két férfi (aki szőke és
lila parókáját levetve már nem próbált nőt játszani, legfeljebb néha
nőt játszó férfit játszottak, de azt is csak úgy könnyedén, játékosan)
együttese olyan intenzív és sűrű, hogy ide harmadik színész nem jöhet
be, hogy a Madame megjelenése felesleges volna, és lehűtené a
felforrósodott hangulatot, épp abban a pillanatban bevonult a harmadik.
Az előadás először – hibátlan ritmusban – létrehozott egy helyzetet,
ahova már nem lehet bejönni, és aztán magára engedte az addigi helyzet
cáfolatát.
A nő tényleg átrendezte a viszonyokat: az előadás átmenetileg
szóló-produkcióvá vált, a vacsorázó, magányos, túlfűtött asszony
ijesztő börleszkjévé, de persze, hogy lehetne szóló, amit egy ilyen
páros jelenet előzött meg, főleg, ha e páros tagjai jelen vannak, de
nagyon; csak úgy álldogálnak, és félhomályos, hosszú sötét árnyékot
vetnek.
A Madame persze elindul monseiur-je után, ahogy szokott, de most
visszajött: a cselédek, távozása után ugyan egymáshoz már alig
közeledtek, de egyikük a másik számára odaálmodja a harmadikat.
Történetesen az egyik férfi egy nőt a másik férfinak.
A színpadot kamerák veszik körül. A négy kamera képei néha egymásra
kopírozódnak az egyetlen kivetítőn. Arc az arcra, test a testre. A
színpadon háttal állók, ha egymással szembefordított kamerák közé
kerülnek, a falon szembenéznek egymással. Ha két közeliben vett arc
megmozdul, a nyitott szájban megjelenik a csukott száj, a lehunyt szem
pedig visszanéz.
Én nem szeretem az ötleteket. A legtöbb előadást csak megzavarják. De
itt ez sem volt baj. A rendezőnek mintha volna egy olyan görcse, hogy
mindig ki kell találni valamit, hogy mindig történni kell valaminek –
pedig elég, ha az történik, hogy három kiváló színész egy színpadra
kerül –, de hát ez talán csak ízlés dolga. Meg játékosságé. A
felvonultatott szemléltető eszközök valóban szemléltettek: egymásba
olvadást mutattak, ami csak önölelés, szembenézést mutattak, ami hátat
fordítás, de nem sulykoltak. Volt ebben egy kis cirkuszi bohóckodás is,
technikázás, elkápráztatás – de olyan sűrű koncentráció és intenzitás
állt mögötte, hogy ez is nemes cirkusszá vált.
A csésze tea azért megérkezett. Az egyik férfiarc egész közel bújt az
egyik kamerához, olyan közel, hogy a vásznon már csak a szeme látsszon.
Egyetlen hatalmas, mozdulatlan szem, ami nyitva kimerevedett és úgy
maradt bámulva, azután is, hogy gazdája már rég felhörpintette a
mérgezett teát.
Vonatkozó előadások:
Genet: Cselédek 07.24.21:00
|