
A
zenéről beszélni olyan, mint az építészetről balettozni – mondta Frank
Zappa, és mondom most én is, amikor lendületből nekifutok a Kiss
Erzsiről szóló cikknek, lesz, ami lesz. A Kiss Erzsi Zene azért olyan
kedves, azért tud olyan fékezhetetlen erővel hatni mindenkire, azért
kúszik a fülünkbe így vagy úgy, előbb vagy utóbb, de mágikusan, mert
él. Él, mint egy nádszál. Él, ahogy a karcsú fekete nő illeg a
szavannán. A nő nyomában majmok csipkelődnek, hahotázva mímelik a
lépést.

Furcsa
– ádámcsutkájuk is van, fel-alá nyargal szintén: mímeli a lépést. A
szegény, buta földre márványsugár terül, épp elég, hogy mindent
elborítson. Színpompás szinkópák lendítik az ütemkésett hangsúlyt.
(Mímelik a lépést.) Tizenegyezer sáska vág horizontot, szürkén
menetelve, gyomrukban zakatol a keserédes lápfű. Szent Terézbe belevág
az isteni lángnyelv, titkos szőre közt a tetűlány is sóhajt. Fordul a
dallam, nincs meg, de mégis, itt van, csak elájult; felkel és csapkod,
tekerőzik, húzkod, nézi a képét, táncol. A tülke kinyúlik, megnő,
feltép egy légi turistát. Ettől egy isteni gyermek pottyan az égből,
épp ránk, míg ideája – egy felhő – elúszik a frászba. Nézem a foltot,
jó lesz*, majd ha feltámadt. Egy a hang és a víz, úszhatsz, és Erzsi se
bánja.