Intro |
A ZSINAGÓGA ŐREI
Mostmár harmadik éve, hogy a
Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója névre keresztelt fesztiválunk
egyik helyszíne a szegedi Régi Zsinagóga. Ez az egyszerű mondat azonban
egy olyan helyzetet takar, mely tulajdonképpen kulcs lehet az egész
munkánk megérzéséhez.
Amikor 92-ben a MASZK Egyesület
tagjai is bekapcsolódtak a fesztivál-sorozat megrendezésébe, elsőnek
volt alkalmam kinyitni a Régi Zsinagóga épületét. A hatalmas terem
félig teli mindenféle szeméttel, ipari-, konyha alkatrészek, szétrohadt
vöröskeresztes hordágyak – és az a bizonyos Tér, igen így, hogy Tér,
hiszen ott állt a Színház. Azt mondtam akkor Balog József – később
barátommá vált – fesztivál igazgatónak, amit ő is tudott már korábban
előttem: itt álla Színház, a mi Színházunk.
Ennek mostmár több éve. Hogy mi van
ma? Természetesen semmi és minden egyszerre. Az a hatalmas lehetőség,
amit a tér kínál, és az a szándék, hogy élettel kívánjuk azt megtölteni
– farkasszemet néz egymással.
Ebben a városban, Szegeden, az elmúlt
négy évben, amióta aktívabban bekapcsolódtam a kulturális élet
szervezésébe, nem történt semmi. De hogy egészen pontos legyek,
egyáltalán semmi. Egyetlen művészeti ágban sem jöttek létre progresszív
műhelyek, alkotóközösségek, és ami ugyanilyen fontos, olyan helyek,
ahol az alkotófolyamatok megjelenni tudnának. Nincs mecenatúra,
nincsenek bizonyosan számonkérhető koncepciók a kulturális vezetés
részéről, csak a teljesen amatőr próbálkozások tömkelege.
16 éve, amikor az akkori Városi
Tanács megette a Zsidó hitközösségtől az épületet, nem egészen
hárommillió forintért, koncerttermet akartak kialakítani belőle. Aztán
ennyi. Kiderült, hogy a homogén tér kiszolgálására a szabványok szerint
még egy Zsinagóga nagyságú épület kellene kialakítani, erre pedig nincs
mód. Majd elteli közel tizenöt év, a város vezetése hol megszavaz
összegeket a felújításra, hol pedig visszaveszi azokat. És emellett a
kulturális bizottság nemrég kitalálta, hogy a sok felmerült igény miatt
a hasznosítási tervet úgy módosítják, hogy nemcsak koncertterem de
kiállító hely és befogadószínház is egy helyütt kell, hogy
megvalósuljon.
És közel az a tény, hogy A szegeden
egy évben színházra költött pénzből négyszer lehetne a Zsinagógát
felújítani. Hogy a Szegedi Nemzeti Színházban készült előadások
milliókba kerülő díszletei a szabad ég alatt rohadnak szét a raktár
területén – néhány előadás után. De nem is ez a fontos. Sokkal inkább
az, amiért elhatároztam, hogy megírom mindezt.
Az történt ugyanis, hogy mostanra már
bizonyossá vált: jövő tavasszal, ahogy a hideg felenged, megnyitja
kapuit a szegedi Befogadó Színház a Régi Zsinagóga épületében.
Addig is nyugodt vagyok , az Épület
őrzői éberen ügyelnek arra, hogy minden rendben menjen. Az idén, amikor
harmadszor nyitottam ki a Zsinagógát, akkor láttam meg őket. Az üres
térben fellebbent a két nagy pillangó, akik itt laknak, s akik őrzik
életterük.
Már csak velük kell megegyeznünk, hogy beengednek-e. Én biztos vagyok benne.
FÁBIÁN ZSOLt
Januárban azt mondtuk Fábián Zsolt
barátommal, a MASZK Egyesület elnökével, hogy nyári színházi
fesztiválunkra Szegedre hozzuk a Balkánt.
Nem sikerült. Zágrábban vagy
Ljubljanában hallani sem akartak a Balkánról; később, a tradicionális
balkáni területek színházaival tárgyalva már nem is használtuk ezt a
kifejezést. Dél-Európa színházai közül viszont sokan bemutatkoznak a
Fesztivál egy hete alatt. Olyan csoportok is, melyeknek országai
háborúban állnak egymással. Olyanok is, akik között végsőkig felszített
ellentétek okoznak riadalmat. És olyanok is, amelyek barátként képzelik
el a jövőt. A jövőt, amely ott – délen – készül. Vérrel írják át a
határokat, s mégsem hallgatnak a Múzsák. Minden és mindenki színházzá
változtatta a környezetét, hiszen ez marad az egyetlen kommunikáció a
romok között.
Szarajevó ma VILÁGSZÍNHÁZ maga! S mi pedig színészei vagyunk egymásnak, úgy, ahogy talán még sohasem.
Kérem, nézzük meg egymást! Hogy a jövő még inkább a Múzsáké legyen!
balog józsef
|
|
|
-A MASZK (MAGYARORSZÁGI ALTERNATÍV SZÍNHÁZI KÖZPONT) EGYESÜLET
FESZTIVÁL-PROGRAMJA, A SZEGEDI SZÍNHÁZI PÁHOLY KÖZREMÛKÖDÉSÉVEL, A
SZEGEDI SZABADTÉRI JÁTÉKOK TÁMOGATÁSÁVAL
Az elmúlt három évben megrendezett Szabad Színházak Nemzetközi
Találkozóját követõen a MASZK és a Páholy tagsága elhatározta, hogy új
koncepcióval, új névvel, és új köntösbe öltöztetve rendezi meg immáron
hagyományossá vált nyári színházi fesztivál-programját.
THEALTER: a Másik (Ember) Színháza, Színpad-Oltár, a Harmadik Színház,
az Alternatív Színház Fesztiválja; találkozás, ünnep. Nem az
,,izgalmasat……, az ,,újat……, nem azokat a színházakat keressük és
hívtuk/hívjuk meg, melyeket csak elfelejteni vagy megmagyarázni lehet.
A THEALTER programjainak két fõ pillére az Akadémiai rész, illetve a Fesztivál.
--- Az Akadémia keretein belül a Fesztivált megelõzõen — július 12 és
20 között — a szakmai érdeklõdõk két mûhelymunkán vehetnek részt,
Csetneki Gábor, valamint Enzo Cozzi (Olaszország) vezetésével. A
csoportonként kb. 15 résztvevõ napi 6-9 órás foglalkozásokon
,,testközpontú…… tréningmunkát végezhet. Részletes leírást illetve a
jelentkezési lapokat is a mellékelt, ingyen feladható levelezõlapokon
lehet igényelni. A részvételi díj csak a szállásköltséget fedezi!
Ü A Fesztivál tematikájának kidolgozásakor vetõdött fel a gondolat,
hogy — megtartva az eddigi hagyományokat, (s még nagyobb szigorral),
csak a legjobbnak tartott magyar csoportokat hívjuk meg — a Fesztivál
külföldi fellépõit idén a Balkán országaiból válogassuk ki. A
Vajdaságtól Görögországig kezdtünk el kutatni. Amit találtunk: a
szétrobbant kultúrák ellenében—velük megszületõ új színházak, és az
ezektõl függetlenül folytatódó hagyományok. Felfedezetlen tájak,
nevetségesen szegényes ismeretanyag és kapcsolatrendszer a térség
színházaival.
Szeged olyan találkozási pont lesz számukra is, ahol újból természetes
együttlétben lehetnek egymással, és lehetünk velük. És itt lesznek azok
is, akik már hosszabb-rövidebb idõ óta külföldön dolgoznak(például a
vajdasági születésû Nagy József világhírû társulata, a Jel Színház,
vagy a Szarajevóból menekült színészekbõl álló, szintén
Franciaországban mûködõ Tetovált Színház). Láthatóak lesznek a török
színház hagyományos mûfajai is, a Karagöz és a Meddah, vagy az a bolgár
avantgarde csoport, mely néptáncra alapozva hozott létre radikálisan új
— és jól megszólaltatott — színházi nyelvet.
--- A THEALTER harmadik része a ,,minden más……: a körülbelül húsz
fellépõ csoport elõadásain túl kiállítások, filmvetítések, sok koncert
(csak példaként említve Andreas Georgiou görög zenész egyedülálló
koncertjeit éjszakánként a Zsinagógában), valamint megannyi más
kísérõprogram kínál reggeltõl-estig életteli színházi teret az
idelátogatóknak.
Tehát: Szeged, Nyár, Színház, Fesztivál, THEALTER!
|
-
|
|
a lap tetejére |
|