Látványos és talányos az Artus
mozgásszínház előadása, amely nem mozgásszínházi produkció, és csak a
magasságos tudja, hogy kinek a portréja. Mert nem a művészé és nem a
miénk, nem a Művészé és nem a Befogadóé, az biztos. A száz (!)
előadásra tervezett sorozat C/VIII-as darabja formáját tekintve
multimediális performansz, üzenete pedig játszótéri talány. Mert komoly
képpel és felelőtlenül játszik a veszélyes műfajjal Goda Gábor, a
„sinek közé esett” rendező és koreográfus, aki táncszínház, kamarazenei
koncert, computeres videoanimáció és akciófestészet együttesét
vezényli. A rengeteg ügyes ötlettel felépített szerkezet azonban
ingatag, mert „dramaturgiája a véletlen”. A véletlen ugyanis általában
nem humánus szervező- és irányító erő: kompetenciája az ereszről
állandóan zuhanó cserép biztonságával egyenlő. Kiszámíthatatlanul
veszélyes, szeszélyes és a katartikus művészet szabályait semmibe vevő.
Ontológia és esztétika rá komolyat nem építhet...

A Portré alapkoncepciója szerint „minden alkalommal egy másik
festő van jelen, aki az előadás ideje alatt fest egy üveglapra” egy
festményt, ami lehet akár egy portré is. Ez szolid, megvalósítható
elképzelés, de egy pillanat alatt fikcióvá válik, amint a következő
tétel kimondja, hogy „a festő modellje maga az előadás és minden jelen
levő személy”. Modellezni belülről egy műalkotást, miközben az operátor
a modell szerves része, nem hozhat reális eredményt. A kartondobozba
zárt ember számára a doboz a mindenség, pedig mennyire nem a
Világegyetem az. Játék ez, öncsaló – keserű és édes mímelése az
Életnek. Ember, ne mérgelődj, ha a kimenetel kétes.
Játszani jó. Játsszunk hát véletlent! Véletlenül elmegyünk az Artus új
darabjára, véletlenül kapunk jegyet, véletlenül nevünkön szólítanak, s
egy vétlen kamera pár pillanatnyi felvételt készít rólunk, egy vak ráma
keretében. Belépünk a profán szentélybe, s véletlenül elromlik a
computer, közel két üres órát kell várnunk a játék kezdésére.
Elunjuk magunkat, titokban feladjuk, húznánk haza. De azután,
véletlenül megjavul, és kezdődik a kaland.
Négy zenész: klarinét, viola da gamba, fagott és hegedű Stollár Xénia
remek kompozícióit játssza, és három barokkba öltözött lény: Mándy,
Regenhardt és Pintér remek testét mozgatja. Militáns fémállványon ülve,
Bíró Ildikó expresszív tájat (lelki tájat?) fest, és a szemközti,
militáns fémállványon ülve Langh Róbert kubista computer-portrét
programoz, arcunk és nevünk véletlen felhasználásával. A festőnő egy
vers törmelékeiből sematikus arcot formáz, majd a részleteket egyenként
felmutatja. Ezek a törmelékek határozzák meg, akaratlanul is, a
performansz mozgás- és szövegtételeinek sorrendjét, „amit senki sem
ismer előre”. Áldott naivitás: „csak az első és az utolsó akció
kötött”: a kezdet és vég között minden más ismeretlen. Frappáns
hét téma: egy nő – fémpálcákkal kitámasztva, a vámon – a szülök
kifosztják gyermeküket, 3 karmester szélben – reménytelenül vezényelnek
egymásnak, 3 szépség – iszonyú rútak, arany maszkokban, a magány 3
megfogalmazása – ha előrelátó csecsemő lettél volna!, a szavak – ezek
mind ellenségeim betegségemben, és végül, egy elmaradt divatbemutató –
mankókkal feltuningolt gólyalábakon. Találomra választott témák,
tragikomikus létük beragyogja komisz létünk gyehennáját.
Végül a finálé: 30 névből sűrített vizuális költemény, 30 kockába
zanzásított fej, a hitetlen tér/idő installációjába helyezve. Adobe
Photoshop, imádkozzál érettünk.