
Szegedet egyszerűen nem lehet
kihagyni – mondja Geltz Péter, az Andaxínház színésze, s határozottan
kijelenti, hogy szereti Szegedet, mert kellemesen pörgős fesztiválok
idején, de egyébként is van mit szeretni benne. Nem kell semmire
felszállni, elég sétálni ahhoz, hogy az ember mindenhová eljusson.
Kicsi, mégis szellős: pont jó.
Az idei Thealterre a január végén bemutatott Vágy szarvait hozták el a
fesztiválpublikumnak: a Zsalakovics Anikó rendezte ötven percnyi
gesztusjátékban „embermarcipán illata” terjeng. Ez persze ugyanolyan
fojtogató is lehet, mint amennyire felemelő, mindenképp elgondolkodtató
azonban.
„Hogy elenyészni csak egymással lehet” – van olyan is. Mindezt
bizonyítandó készült a darab, mely egy festményből kiindulva építetett
a deszkákra. - René Magritte azonos című képe ihlette a darabot,
amelybe az alkotók később találták az ide illő szövegeket Csehovtól,
Jandltól, és a mi „örök alapanyagunkból”, Beckettől. Alapanyagul
Kipphardt Alexander című regénye szolgált. Alexander egy pszichiátriai
intézet lakója, az ő emlékképeiből készített leletet az író. A markáns
képeket felvonultató előadás a párkapcsolatok determináltságát
taglalja. Úgysem értjük egymást, de lesz ez még így se…
Szokatlan a dramaturgia, de ha a néző megtalál egy fonalat – mondja
Geltz –, felépítheti a saját variációját. Így válhat közérthetővé a mi
színházunk.
Mindehhez pedig Verdi, Puccini, indiai fanfár-muzsika és Laki is társul, megadva a végső lökést az asszociációs fonal elején.
Az Andaxínház a jövőben azonban még pontosabban kívánja megragadni
közérzetünket, közérzetüket. Az 1998 című, egyenlőre fejben készülő
darabjuk még A vágy szarvainál is pontosabb, naprakészebb hangulatokat
hív majd elő, ezúttal saját írások segítségével.