
Hogy
egy doboz az életünk, jól tudja mindenki – mégsem árt néha, ha
megerősítenek bennünket abban: igenis van remény. Még az
agyongörgetett, se veled – se nélküledben is. Nem más ez mint
feszültség és megnyugvás örökös váltakozása, mely állítólag a halállal
aztán véget ér. Mit van mit tenni, azért csak élni kell, összerakni a
képeket és szeretni. Ahogy összefoglalólag mondja egy kis kétsoros:
Csinnadratta, bumm-bumm, szeretlek és punktum. Akármi is van.
Túlérzékenység volna mindez? Nem hiszem. Mindannyian problémázunk a
megnemértésen meg a csehovi egymás mellett elbeszélésen. Mindezt
fokozott tempóban mutatta meg az Andaxínház előadása néhány táncos
jelenettől eltekintve lenyűgözött. Nem a koreográfiával, gesztusokkal
volt baj a táncoknál, hanem a technikai megvalósítással. Murányi
mellett Kisnek és Csanádinak is pontosnak kellett volna maradnia.
Minderre persze mondatják, hogy részletkérdés, de nem az. Geltz Péter
bűvöletes és markáns: egyszerre kemény és mégis esndő. Mindent tükröz.
Zsalakovics Anikót egy kép ihlette, méghozzá René Magritte A vágy
szarvai című festménye alapján rendezte a darabot bekalkulálva
Beckett-et, Jandlt, Csehovot, alapul véve Kipphardt Alexander című
regényét.
A különböző archetípusokat felvonultató játék megjeleníti a megnyugvást
hozó anyát és az ártatlan dívát. Kőkeményen az életben sincs másképp,
nem nagyon vannak új figurák, még mindig emberek vagyunk, vegyünk erről
tudomást.
A játéktér egy doboz, s ez a díszlet már önmagában is kommunikatív,
csakúgy mint a darab betétzenéi, amiket kiváló érzékkel választottak az
előadáshoz. Egy Nemorinó áriájának a Szerelmi bájitalból itt egész
megtisztító hatása van a végkifejletnél, amiről persze mi nézők, nagyon
jól tudjuk, hogy csak egy állomás. Mégis katarzisközelivé teszi az
utolsó pillanatokat, ez pedig a fesztivál produkciói között elég ritka
eseménynek számít. Persze különbözünk, de számomra ugyancsak sok
olyan szövegrészlet is elhangzott, amitől akkor, ha elengedem magam,
könnyezni is tudtam volna. Megható vagy megrázó? Elég, ha pontos
megjegyzések egy pontatlan, közönyös világban. Ez már hat, ha
titkoljuk, ha nem, ha ezerszer hallottuk, ha nem. Mert valóban jól fest
le a társulat egy századvégi közérzetet.