1995 óta játsszák a Szkénében a Pinokkiót, vajon miért épp most került Szegedre a darab?
Ez a darab szinte bújkált, olyan volt, mintha nem is létezett volna, kevés alkalommal tudtuk játszani.
Azóta sokat változott a darab...
Igen, igen, szinte csak változott. Persze ezeket a változásokat főleg
gyakorlati problémák okozták. Páran a szereplők közül már tudták a
nyári programjukat, így ugrott be például Stubnya Béla is, akinek
nagyon örültem.
Alapvetően miért kezdett foglalkozni Pinokkióval?
Egyszer olvastam, hogy ez a történet már a legrégibb
genézistörténetekben is szerepel, például az egyiptomi fáraók
sírkamrájában talált tekercseken, ez volt a Homunculus. Többek közt
ezért kezdtem gondolkodni a fabábú életrekeltésének történetén. Egy
ember alkotta teremtmény, ami fellázad alkotója ellen, mert maga is
önálló ember akar lenni, csakhogy ez halandósággal jár. Mindez a Tarot
dramaturgiájára épül, a beazonosulás kapuja egyben a halálé.
Alaptörténet – tehát fontos.
Annak ellenére, hogy ma ez nem divat, hogyan lett ilyen tiszta, puritán az előadás?
Néztem egyszer egy Artus-darabot, nekem nagyon tetszett, az
átlagnézőről azonban kiderült, hogy nem értette, mert állandóan más
szálak bogozásával volt elfoglalva. Arra gondoltam, hangozzon el minden
információ, amire a nézőnek szüksége van/lehet, nem az a lényeg, mi
derül ki, hanem az, min megy keresztül a figura. Amit ebben az
előadásban nagyon fontosnak tartok, hogy a minimális kellékhasználat
még játékosabbá teszi. Egy szimbólum egy másik színen más szimbólummá
válik képzeletünktől függően, anélkül, hogy kivittük, vagy cseréltük
volna: ez a legnagyobb játék és szabadság egyszerre.
Nem rosszindulatból vetem fel, de nem gondolja, hogy a színházi „sport” mai viszonyai közt kevésnek tűnhet a produkció?
Tény, hogy nincs benne patron, de ha tennénk bele, vásári
durrogtatásnak tűnhetne a darab, erre pedig nem akartam építeni. Attól,
hogy ez tulajdonképp mese, még vevővé válhat a néző.