Kevés olyan kínos dolog van, mint amikor az emberről jelenlétében beszélnek, de úgy, mintha ott sem lenne.
Az Utolsó Vonal társulata És, avagy... című előadásában ezt teszi a
nézőkkel. A darab szereplői – akik nagyrészt színházi emberek:
színészek, színésznők, rendező – hosszas és meddő vitákat folytatnak
arról, mi kell a közönségnek. Ez így önmagában nem a nézőkről szól
ugyan, hanem a színházról és annak „feladatáról” (amelynek
megválaszolása, különösen egy színházi előadás keretein belül
meglehetősen unalmas, vagy inkább bosszantó), ám ha az ember nézőként
kénytelen végighallgatni ilyen polémiákat, a saját bőrén tapasztalja,
mégis mennyire róla van szó. Mennyire könnyű olyan színházat
„csinálni”, amely aligha kell neki. Zavarbaejtően unalmas tud lenni az
a színház, amely arról szól, milyen legyen a színház).
Az előadás nyilván a nézőben kíván kérdéseket kelteni, például a
színházzal kapcsolatban, de ez a replikák terjengőssége,
követhetetlensége miatt nem történhet meg. A szereplők arról
vitatkoznak, hogy olyan színház kell, amely „a valóság egy kicsiny
darabja” (minden szépítés nélkül, sőt kegyetlenül az), egy olyan
stilizált színházban, amely a valódi néző számára egy pillanatra sem
kelti a valóság illúzióját, amely mindvégig lehetetlenné teszi, hogy
belefeledkezzen az előadásba. A rendezőt – meglehetősen unottan –
játszó Terhes Sándor az egyik vita során azt mondja, ha a művészek
önmagukról nyilatkoznak, az „felesleges intellektuális nyafogás”. Nos
ez valóban így van, különösen, ha ez egy színházi előadás témája.
Az előadásnak van néhány üdítő mondata, amelyre az ember felkapja a
fejét, a baj az, hogy ezek száma elenyésző. Leginkább akkor volt
tapasztalható a nézői reakció, amikor a hosszú (például Lorca-)
szövegeket vagy a komolykodó, színházról tett kinyilatkoztatásokat
követően egy-egy ironikus vagy a korábbiakat megsemmisítő mondat
hangzott el. A darab egyébként is az érdektelenségig túlbeszélt
megnyilatkozásokra és az (ezekre mintegy válaszoló) negációjukra épül.
Csak ezekből nem sok sül ki. A kerettörténet meglehetősen kevéssé
ötletes: színház belülről, miközben odakint forradalom zajlik. Bár
valószínűleg nem is a kerettörténettel van a baj, hanem azzal, hogy a
darab színhelyén, a színházban történő eseményeknek semmi tétje, s nem
csak a darabon belül nincsen (ez nem volna baj, sőt drámai szituációt
jelenthetne), hanem az előadás egészét tekintve nincs. Színházi
embereket játszó színészek folytatnak alig hihető, szenvtelen
álharcokat – „álarcokban”. Nem egyszer az volt az érzésem, hogy az
eddig több ízben bizonyított színészek most maguk is unják szövegeiket,
tán az is előfordult, hogy nem is tudták, mit mondanak...