Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 1999. évfolyam - 3. szám / látja rovat

 

Lapszámaink

SZÁ - (H)arcok és ál(h)arcok

nyomtatható verzió

ÉS, avagy egy forradalom hamis története a színház tükrében, vagy fordítva

Kevés olyan kínos dolog van, mint amikor az emberről jelenlétében beszélnek, de úgy, mintha ott sem lenne.
Az Utolsó Vonal társulata És, avagy... című előadásában ezt teszi a nézőkkel. A darab szereplői – akik nagyrészt színházi emberek: színészek, színésznők, rendező – hosszas és meddő vitákat folytatnak arról, mi kell a közönségnek. Ez így önmagában nem a nézőkről szól ugyan, hanem a színházról és annak „feladatáról” (amelynek megválaszolása, különösen egy színházi előadás keretein belül meglehetősen unalmas, vagy inkább bosszantó), ám ha az ember nézőként kénytelen végighallgatni ilyen polémiákat, a saját bőrén tapasztalja, mégis mennyire róla van szó. Mennyire könnyű olyan színházat „csinálni”, amely aligha kell neki. Zavarbaejtően unalmas tud lenni az a színház, amely arról szól, milyen legyen a színház).
Az előadás nyilván a nézőben kíván kérdéseket kelteni, például a színházzal kapcsolatban, de ez a replikák terjengőssége, követhetetlensége miatt nem történhet meg. A szereplők arról vitatkoznak, hogy olyan színház kell, amely „a valóság egy kicsiny darabja” (minden szépítés nélkül, sőt kegyetlenül az), egy olyan stilizált színházban, amely a valódi néző számára egy pillanatra sem kelti a valóság illúzióját, amely mindvégig lehetetlenné teszi, hogy belefeledkezzen az előadásba. A rendezőt – meglehetősen unottan – játszó Terhes Sándor az egyik vita során azt mondja, ha a művészek önmagukról nyilatkoznak, az „felesleges intellektuális nyafogás”. Nos ez valóban így van, különösen, ha ez egy színházi előadás témája.
Az előadásnak van néhány üdítő mondata, amelyre az ember felkapja a fejét, a baj az, hogy ezek száma elenyésző. Leginkább akkor volt tapasztalható a nézői reakció, amikor a hosszú (például Lorca-) szövegeket vagy a komolykodó, színházról tett kinyilatkoztatásokat követően egy-egy ironikus vagy a korábbiakat megsemmisítő mondat hangzott el. A darab egyébként is az érdektelenségig túlbeszélt megnyilatkozásokra és az (ezekre mintegy válaszoló) negációjukra épül. Csak ezekből nem sok sül ki. A kerettörténet meglehetősen kevéssé ötletes: színház belülről, miközben odakint forradalom zajlik. Bár valószínűleg nem is a kerettörténettel van a baj, hanem azzal, hogy a darab színhelyén, a színházban történő eseményeknek semmi tétje, s nem csak a darabon belül nincsen (ez nem volna baj, sőt drámai szituációt jelenthetne), hanem az előadás egészét tekintve nincs. Színházi embereket játszó színészek folytatnak alig hihető, szenvtelen álharcokat – „álarcokban”. Nem egyszer az volt az érzésem, hogy az eddig több ízben bizonyított színészek most maguk is unják szövegeiket, tán az is előfordult, hogy nem is tudták, mit mondanak...


Vonatkozó előadások:
ÉS, avagy egy forradalom hamis története a színház tükrében, vagy fordítva   07.27.22:00

2.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció