Álltam már kastélyban, ahol a két
szemközti fal terjedelmes részét beborító tükrök közé szorulva már nem
lehet tudni, hol van kint és bent, mi van elöl és hátul. Megálltam egy
percre, mielőtt elindultam volna a fasorban, mintha az ajtó előtt
várnék, melyen belépve érzékelhetővé válik, ahogyan az idő térré terjed
ki, összeszorul és a távolban eltűnik. Néha eszembe jutott, milyen
lehet a másik végén állni. Ott, ahol „a párhuzamosok találkoznak”.
Látni, ahogy a tér kiszélesedik, és a láthatatlan dolgok óriásivá nőnek.

Fordított perspektíva. Az ember tragédiájában így van „felépítve” a
tér. A végtelen pontjában ülünk és nézünk – ha úgy tetszik –
visszafelé. Valamire rá, vagy valamiből kifelé. Az egyetlen, ami
megtöri, áthúzza ezt a teret, a hátsó díszletfalról legördülő
lenvászon, mely egészen a színpad aljáig „tart”. Sárgásbarna színe
pergamentekercsre emlékeztet. Írásra, amelyből kiemelkedik a történet.
Ádámról, Éváról, Luciferről és így tovább. Mintha az írott szöveg
betűi/hangjegyei életre kelnének, a papíron ide-oda sodródva újra és
újra rendet teremtve maguk között, hogy aztán újra elsodorják egymást.
A szó, a mozdulat, a fény, a képek zenévé válnak. Nem kevésbé
„zeneiek”, mint az előadásban felcsendülő zenék, sőt, ezekkel együtt
alkotnak új „zeneművet”. A zenének tehát nem aláfestő, illusztráló
funkciója van: olykor elnyomja, helyettesíti, máskor kiegészíti a szót,
a mozdulatot, a fényt – a képet.
A nyitány. Valaki álmodik. Először Lucifer. Megálmodja magának a
feladatot, azaz Ádám és Éva beavatását „a titokba”. Szép, piros, érett
almák gurulnak szerteszét, csak ki kell választani egyet, azt. És az
első emberpár bizony kiűzettetik. Lucifer égőt csavar a magasból lelógó
lámpába, és álmot álmodik Ádámnak.
Az így most már álmodóvá vált Ádám csak lassanként kerül bele álmába –
eleinte kívülről szemléli magát. Maga elé mormolva próbálgatja mondani
a Fáraó-Ádám mondatait. Mintha csak visszaemlékezne valamire, amit már
egyszer átélt. Éva hasonlóképpen méricskéli az egyiptomi Évát – egymás
kezét megfogva fürkészik a másik arcát. Lucifer álmának irányítójaként
adja a szereplők szájába azokat a mondatokat, amelyekkel az egyes
színeket „rossz” irányba mozdíthatja. Aztán lassanként ő is belekerül,
hiába küzd folyamatosan, hogy kiszakítsa magát – Ádámmal együtt éli meg
az álmot.
A színek pedig egyre töredékesebbé válnak, felvillanó képek sorozatává,
melyeket folyamatosan az az érzés ural, hogy végig kell csinálni. Az
űr-jelenetben minden újra lelassul, Ádám és Lucifer a lámpa fényében
összefonódva, lassan mozognak, ölelik körül egymást, míg Ádám úgy dönt,
hogy kiszáll az egészből: Lucifer segítségével felkapaszkodik a lámpa
tetejére, és a fény-nélküliségben himbálódzik élettelenül. A lámpa fölé
kerülni egyet jelent az álomból való kiszakadással, csakhogy Ádámnak
nincs hova mennie, hiszen, ha Lucifer nem álmodja őt tovább, akkor
végképp eltűnik. Még szerencse (legalábbis Ádám szempontjából), hogy
van egy másik álmodó, aki Lucifer fölött áll. Így Ádám visszakerül
Lucifer álmába, illetve most már újra az ő közös álmukba. Most már
tényleg muszáj végigcsinálni: Lucifer a hátán viszi tovább Ádámot az
eszkimó-színbe. Itt már újra lekettőzve láthatjuk Ádámot és Évát – az
álomból lassan kikerülve megint kívülről szemlélik magukat.
Aztán az utolsó színben érthetővé válik az „ezt már
láttam/hallottam”-érzése: Ádámra rákerül a Fáraó körgallérja. Nemsokára
megint kezdődni fog minden elölről. Azt már nem tudni, hogy álomként
vagy „komolyan”. Most már mindegy is, az egymással szembefordított
tükrökben nem találni a letükrözöttet.
Végül Ádám elkeseredetten nekirugaszkodik, hogy eloltsa a lámpát, majd
miután sikerült, egyedül lóg a sötétben. Talán fel akar kapaszkodni a
lámpa tetejére. Pedig a sötéthez viszonyítva sötét sincsen.