
Ma a Móra Ferenc Múzeum előtt
leparkolt egy IFA, színpaddal, színes gumiabron-csokkal, létrával és a
vezetőfülke tetején zenekarral felszerelve. Tartozott hozzá még egy
vásári kikiáltó, aki szép sorjában bemutatta a lasztexegyenruhás
színitársulat által játszott szereplőket. Mindez a commedia dell'
artéra emlékeztetett, még kanavász is volt, igaz, „Shakespeare után
szabadon”. Így minden a Vízkereszthez képest történt. Hogy azért
meglegyen a történet. Még akkor is, ha hiányzik egy szereplő. Illetve,
pontosan ez a hiány volt az, amelynek megoldása a végső céllá vált. E
hiány (az ikertestvér hiánya) az, amely lehetetlenné teszi a „jó véget”
– mégha az csupán látszólagos is. Ezért kell

meghalnia egyszer csak
Minnának, a szegény semmilyen Ferinek. Meg azért, hogy mindenki
világosan lássa, értse, hogy milyen kegyetlen egy világ ez, amelyben a
herceg és a grófnő mégis-csak az egymáséi lesznek, és amelyben egy
iszákos banda az őrültbe kerget egy szeren-csétlen szerelmest. No, és
leginkább azért, hogy teljes legyen a hajó-metafora és a moralitás. Az
előadás elején a tengeren hánykodó hajó roncsai leánnyá változnak, akit
a herceg ítélete után a buja kis társaság vitorlaként húz a magasba.
Mindezen az sem segít, hogy legvégül kiderül: „Csak vicc volt az egész!”