André Breton azzal a szokásával kergette őrületbe Párizs pincéreit,
hogy nem volt hajlandó meginni sörét, ha nem kapott hozzá
gránátalmaszörpöt. Egy rész gránátalmaszörp, négy rész sör, ez volt a
receptje. De ez még semmi.
Amikor Maldororhoz címzett kávéház nyílt a belvárosban, felkerekedett a
díszes társaság, meglátogatta a vadonatúj műintézményt, és tervszerűen
szétverte a berendezést. Az akció során, melyet a szürrealisták mind
kiemelkedően sikeresnek tekintettek, Man Raynek letépték az egyik
fülét, Breton egy fogát veszítette el.
Egy, a város eleganciája számára szervezett jelmezbálon Bun˜uel
Lindbergh bébinek öltözve jelent meg. Az eset még friss volt akkoriban,
a lapok naponta cikkeztek a megdöbbentő bűntényről, a véres
matrózruhácskában megjelenő fiatalember látványa mindenkit
felháborított. Hogy a letartóztatást elkerülje, Bun˜uel azonmód
levetette jelmezét: szerencsére komplett apácaruha volt alatta. És így
tovább.
A nosztalgia jogos. Volt kor, amikor igazi volt még a botrány, és
akadtak emberek, akik az idők őrült szavára, könnyedén, gyorsan,
fontolgatás nélkül válaszoltak. Nem nyafogtak, inkább kiáltványokat
írtak, amikor pedig arra volt szükség, hogy nyilvános helyen fojtogatni
kezdjenek egy rendőrbírót, habozás nélkül megtették.
A csínytevés öröm, ha valóban gátlástalan, és helyénvaló, ha őszinte
düh szüli. Klasszikus szerzők nevét használva felforgatni mindazt, amit
megszoktunk, amikor jól bevált alternatív pincehelyiségeinket keressük
fel, dicséretes, ha előadói unják a színházat, álságosnak találják
formáit, tekintélytiszteletét vagy lokális sztárkultuszait. Ma este
válasszuk a botrányt, legyünk jóindulatúak: a Mozgó Ház Társulás
előadása szürreális csíny volt, nem több, nem kevesebb. Akik tapsoltak,
azok hülyék, akik kritikát írnak, azok a leghülyébbek. Nem elemezni
kell, hanem együtt röhögni, esetleg értetlenül felháborodni: a társulat
kaján vigyorral figyel a függöny mögül, és mindkét reakciót boldog,
sátáni kacajjal nyugtázza.

Ha ez provokáció, akkor mindent szabad. Nem köt semmiféle dramaturgia
és szabály, a következetlenség a fő követelmény, csak az ötletek, a
pillanatnyi, következmények és előzmények nélkül való képek számítanak.
Ötletei pedig vannak a Mozgó Háznak, előadása bővelkedik a képi
poénokban. Egy baja van csak, néha-néha, amikor az összpontosítás
veszít erejéből, visszacsúszik a régimódi színház kifejezőeszközei és
formái közé. Ez pedig a legnagyobb veszély, ami a csínytevőre
leselkedhet: ha nem tud szabadulni azoktól a követelőző szabályoktól,
melyeket a maga radikális módján éppen általlépne. Figyelmes szemlélő
észrevehette, hogy a Mozgó Háznál még nem dőlt el, ki lesz erősebb: a
sablonok vagy a tagadás. És felmerül néhány további kérdés: hogy
tartható egyetlenegy gesztus hoszszú ideig repertoáron? Miért hajolnak
meg, miért élvezik a vastapsot? Miért használják azokat a félrecsúszó
hangsúlyokat és gesztusokat, melyek jogos gyűlölete a pukkasztásos
tagadás felé űzte őket? Lázadni persze sokféleképpen lehet, és legtöbb
formája rokonszenves. A Régi Zsinagóga színpadán azonban némi
kényszeredettséget éreztem tegnap: fáradt színészek mutatták meg,
máskor, máshol mivel okoznának botrányt. De a szívből jövő provokáció,
a düh tüze (mely a párizsi pincérek legnagyobb rémületére időről időre
lángra lobbantotta Breton sörét) hiányzott belőlük.
Már mindketten öreg emberek voltak, amikor Kassák Lajost békásmegyeri
házában felkereste Tristan Tzara. Irodalomról beszélgettek, régi
dolgokról. Aztán, túl a kávén, süteményen, Kassák megkérdezte Tzarát,
nem hiányzik-e neki a botrány. Szelíden a szemére hányta, hogy
megöregedett, kihunyt belőle a régi tűz. Tzara akkor búcsúzás helyett
harákolt egy jókorát, és nagyot, keményet köpött Kassákék nappalijának
szőnyegére, majd kalapot emelt és távozott.
Lehet ezt lazán, elegánsan, mégis átütő erővel csinálni, ugye.