Volt egyszer egy újságíró, aki eljött
hozzánk, és azt mondta, hogy ő végigüli az egész próbafolyamatot, és
megnézi, hogyan születik nálunk egy darab. Egy hét után megunta, mert
nem látta, hogy hol történik a dolog -- persze lehet, hogy nem is
történt, lehet, hogy egy hétig csak tengtünk-lengtünk, és csak rossz
próbák voltak. Mindenesetre az újságíró a bemutatón csodálkozva azt
kérdezte, hogy hogyan sikerült ezt az előadást így összehozni. Szóval
annak, aki nincsen benne, iszonyú nehéz leírni, hogyan működik ez a
dolog. Igen határozott úton hozzuk létre az előadásokat, ami nagyon
nagy vonalakban azt jelenti, hogy az eredeti művet megpróbáljuk
töredékesíteni. Önkényesen, költői képzelettel megáldva kiemelünk
belőle részleteket, és aztán minden egyebet eldobunk. Éppen olyan ez,
mint amikor egy archeológus megtalálja egy eltörött palatábla
darabjait, és megpróbálja belőle rekonstruálni a szöveget. Mi is
elhagyunk mindent, és a hézagokat saját magunk töltjük ki. Az eredeti
dráma törmelékéből verseket írunk, és ezeket a verseket adaptáljuk,
pontosabban ezekből csinálunk bizonyos kompozíciókat. De még ez is
tovább alakul; folyamatosan figyelem a színészeket, hogy hogyan
reagálnak a különböző felvetésekre, és én ezekből a reakciókból
dolgozom. Megpróbálom rávenni őket, hogy aktívak legyenek, és aztán az
ő aktivitásukból próbálok előadást csinálni. Közben pedig folyamatosan
szövegekkel is foglalkozunk. Mindig ugyanígy dolgozunk, most már
kialakult egy munkafolyamat, ami nem témafüggő. A téma teljesen
lényegtelen, azok a módszerek fontosak, amelyekkel az ember közel jut
egy adott témához. Ez az út abból áll, hogy nekünk is folyamatosan újra
kell teremtenünk magunkat, mert a próbák során csak a módszer adott,
minden másra külön rá kell találni. Tehát ez egy nagyon sokrétű munka,
amit nem lehet igazából elmondani. Végig lehet követni, könyvet lehet
róla írni, színházelméleti esszét lehet róla írni, de így hirtelen
elmondani nagyon nehéz lenne.