A sisakkészítő... mennyire hasonlít arra az előadásra, amikor vagy tíz évvel ezelőtt játszottad ezt a PeCsában?
A szereplők a különbség. Akkor régen rám is nagyon erősen hatott, hogy
lényegében a családommal játszottam. A lányom játszotta a lány vagy
unoka szerepét, és így, az előadáson keresztül tanulta meg a család
történetét. Ágnes, a feleségem alakította a nőt, és a narrátor szerepét
meg egy a családhoz nagyon közel álló srác, Seth játszotta, aki a
rendezésben is részt vett, mert amikor én a színpadon voltam, akkor
instruált. Így aztán most a játék is más kicsit, sokkal primérebb,
ahogy mondani szokták, sokkal művészibb a dolog. Most színészekkel
dolgozom.
Olyan színészekkel, akik nem is a te színházi világodba valók.
Igen, de Virgil tehetséges srác, és nyitott. Persze van egy csomó
betanultság benne. Elég nagy batyu az, amit ő cipel, ez a színházi
stílus, még én is belesüppedek vagy belezuhanok, ha hosszabb ideig itt
vagyok. Az első napokban hihetetlen sokk, aztán meg lehet szokni, hogy
itt ez a rend, ezt értik. Ennek ellenére azt gondolom, hogy ennél
sokkal jobban is lehet színházat csinálni, sokkal személyhez szólóbban,
eredetibben, meg érdekesebben. Csak figyelmeztetnem kell magamat, hogy
most Blaha Lujza van a színpadon, és másokat is igyekszem
figyelmeztetni erre. Úgy hallottam ezt vissza, hogy én állandóan
őrjöngök emiatt, pedig csak az adrenalinomat tartom szinten.
De amikor a magyarországi munkáidhoz választasz társakat, mintha mindig játszanál ezzel a veszéllyel.

Ez egyáltalán nem így van. Én nem keresem ezeket a helyzeteknek,
előadásoknak a társaságát, ha hívnak, megyek. Zongoraórát adok-veszek.
Nemrég a Színművészeti Főiskolán is tartottam egy egyhetes kurzust a
végzős hallgatókkal. Nem tudom, mit tanultak négy évig. Ott is át
tudtam verekedni valamennyit. Aztán ezek a hullámok elcsitulnak, és
visszaáll a rend. De az alternatív színházak is piacot töltenek be,
igaz, kis piacot, a maguk intellektusával; a Nemzeti meg az Operett meg
a tévépiacot tölti be, hogy ne csak a tévé előtt kelljen ülni. Szóval
piaci az elrendeződés.
De te is épp ezekkel a színházakkal dolgozol, most mesélted.
Igen, együtt rágjuk a gittet. Nem vonhatom ki magam.
Nem is próbálod?
Van bennem valami kívülállóság. És figyelmet fordítok arra, hogy
legalább az alaphangulat más legyen, ne vastaps legyen, ne
jegyvásárlás, legalább egy kis hisztéria legyen körülöttem; de hogy
aztán ez milyen tartalommal telik meg... hát azzal, ami van, abba már
nem tudok ebben az értelemben beleszólni. Az esemény a fontos. Egy
fesztivál azért jó, mert megpróbálja eseménnyé tenni a színházat, de
rossz, mert kirakatszerű. Ha a fesztiválon a társulatok cserélnének
valamilyen energiát, ha néznék egymást, az jó lenne. A fesztiválklub a
legfontosabb az egészben, a buli.
Te mit néztél meg eddig?
Csak tegnap jöttem. Láttam Süsü IFÁs játékát. Ügyes, tehetséges fiú...
biztosan nagyon jókat fog rendezni a Katona József Színházban. Aztán
láttam egy elég bosszantó dolgot, de nem mondom meg mit.
Peróékat láttad?
Még Pesten, a Trafóban. őszintén lenyűgözött ez a monománia és a
ráfigyelés és a pontosság és megcsinálás. Nagyon szép. Sokat
beszélgettünk, az övé egy komoly színház, és ő komolyan veszi magát.
Igazán nagy impresszió volt, pedig az ő filozofikus világa nagyon
különbözik az én filozofikus világomtól, az én mögöttes történetemtől.
Peró sokkal nehezebben rágja meg a világot, mint én, aki már leutaztam
a nagy részét. Szóval, más az adrenalinszintünk. De innen nézve nem
említettem senkit és semmit a fesztivál előadásaiból. Az övék más
osztály. Nem elég, hogy az ember ügyes, meg tehetséges, meg van érzéke
a színházhoz, hanem kell, hogy valami világa legyen, valami, ami miatt
érdemes külön megjelennie mások előtt.
Hogy látod a jövődet? Ez összefügg az adrenalinszinttel.
Sehogy nem látom a jövőmet, nem is nagyon kutatom. Most egyébként
érdekes dolog történt a jövőmmel kapcsolatban. Volt egy hónap, amikor
leültem darabot írni, de minden elvárás nélkül. Csak annyi volt, hogy
meg akarok írni valamit. Ez olyan váltás, ami talán jellemzi a jövőmet:
talán akkor is le fogok tudni ülni írni, ha nem kapok előleget. Talán
ez a jövő. Nem tudom, kíváncsian várom.