A fesztivál harmadik
szólóelőadása végre igazi egyszemélyes színház volt, nem magányosan ügyeskedő
történetmesélés, hanem egyetlen személyiség feltárulkozása. Egy szék, avarszőnyeg,
élőzene-szőnyeg (Szőke Szabolcs érzékeny asszisztenciája), gyertyák. Deák Varga
Rita először is leveszi a fehér garbóját, már ez is hosszú percekig tart. A
hosszú nyakon áterőlteti a fejét: olyan, mint a születés. Csak nincsen kínja:
magától értetődő és megállíthatatlan. Egy szűk órányi eleve elrendeltetettség,
míg a táncosnő birtokba veszi a számára kiszabott néhány négyzetmétert. Minden
pillanatból sugárzik, hogy ennek így kell lennie. Nem is táncol lépéseket, csak
nagyon lassan mozdul előre. Késleltetett vonaglás ez, amit különböző érzelmek
gerjesztenek. Látjuk Deák Varga Ritát felszabadultan örülni, csodálkozni,
megrettenni. Mindent lassan és emberentúli koncentrációval-fegyelemmel hajt
végre. Kiszakad az időből egy darab. Kicsit segít a szék, kicsit az avar, de
igazából egymaga van. Félig meztelen, egészen kiszolgáltatott. Hol mintha állat
lenne, hol meg növény, de mindig emberi-emberséges. Aztán vissza a garbó és
megáll ugyanúgy, mintha meg sem történt volna. Pedig nagyon is, hogy
megtörtént. Elmondani nem lehet, hogy micsoda, mert eksön az szinte nem is
volt.
Vége van. Az első az
udvarias tisztelet a művész iránt, aki ennyire uralja minden porcikáját. Néhány
perccel később aztán fájdalom hasít az emberbe. Hol és mikor fordul elő, hogy
ennyire odafigyeljünk valamire vagy valakire? Hogy egy óra alatt ilyen kevés
legyen a figyelmünket megerőszakoló faktum és ennyi apró részletet legyen időnk
észlelni és mérlegelni. Hát hogy élünk mi, milyen ocsmányul? Mennyi mindent
veszítünk el minden egyes percben? Mennyit veszítünk egy élet alatt abból, amiből
az Aisa most egy kicsit visszaadott nekünk?
Vonatkozó előadások:
Aisa 07.28.23:00
|