Változik-e az Aisa
estéről estére, és ha igen, mitől?
Mindig más az előadás
és ez a másság nagyon sok mindentől függ. A mait nyilvánvalóan befolyásolta az
öt napja tartó Body Weather Laboratory Workshop, amelyen részt veszek. Azok a
tapasztalatok, amik engem a tanfolyamon értek, a gyakorlatok, az emberek,
akiket megismertem óhatatlanul belekerültek a mozdulataimba, az állapotaimba.
Mondj erre példát.
Volt egy olyan
gyakorlat, hogy nagyon sűrű sásba kellett négykézláb bemenni, és húsz perc
alatt minél előbbre haladni úgy, hogy a lehető legkisebb zajt csapjuk.
Hihetetlenül kellett koncentrálni a testsúly eloszlására, érezni kellett a test
minden pontját. Nagyon hasznos gyakorlat volt. Időnként úgy éreztem, hogy
beszorultam, hogy nem tudok megmozdulni, és akkor egyszer csak a szél hirtelen
megmozdította a sást, kiszabadított, és könnyedén továbbsegített. Visszatérve,
az előadás természetesen függ a közönségtől is, attól, hogy hogyan reagálnak
dolgokra, mennyire nyitottak az emberek.
Meg a körülményektől
is függ. Amikor a délszláv háború zajlott, bizonyos ideig esténként azok,
akinek ez fontos volt, összegyűltek az ország különböző pontjain és meditáltak
azért, hogy megváltozzon ez a helyzet. Éppen ebben az időszakban játszottam egy
Aisát. Kezdés előtt elmondtam a közönségnek, hogy szeretnék az előadással
bekapcsolódni a meditálók sorába. Azok a képek, amikkel én közben dolgozom,
megváltoztak, és óhatatlanul sokkal fájdalmasabb, sokkal kegyetlenebb,
szorosabb, keményebb előadás született.
Milyen a kapcsolatod a
zenésszel?
Nem úgy használom a
zenét, mint egy táncos, aki a ritmussal dolgozik, hanem az állapotokat segítem
meg. Társnak tekintem a zenészt, nem kiszolgálónak, szabadon dolgozom vele, és ő
is nagyon szabadon dolgozik velem. Ha akarom, megyek vele, ha akarom,
ellenpontozom. Egymásból merítünk.
Hihetetlen feszültség
volt a színpadi jelenlétedben, ennek mi lehet a magyarázata?
Azt gondolom, hogy ez
azért van bennem, mert nem táncosként kezdtem. Nem tartom magam táncosnak,
színész vagyok, aki szeret a testtel dolgozni, a testtel kifejezni. Egy táncos
máshonnan közelíti meg a mozdulatot. Ez most nem értékítélet, hanem másság, és
az, hogy én színészként kezdtem, olyan belső figyelmet ad, ami más, mint egy
táncos figyelme. Teszek egy mozdulatot a kezemmel, az elindít bennem egy
állapotot, egy belső képet, amely visszahat a mozdulatra és elkezdi irányítani,
és aztán megint a kéz, oda-vissza játék a test és az agy között. Az, amit ma
láttatok, tulajdonképpen tizenkét évvel ezelőtt, nagyon kis változtatásokkal
megszületett. Ami plusz került rá, az az állapotok többrétegűsége, többértelműsége,
kifinomodása. Van, akit zavar, hogy sokáig kell játszani egy előadást, beleun,
nem tud megújulni, én pedig éppen hogy elmélyülök benne.
Milyen emlékeid vannak
az Aisa sok évvel ezelőtti szegedi előadásáról?
A JATE Klub udvarán
játszottam, és nagyon megmaradt bennem, mert maga az udvar nagyon zárt, négy
oldalról magas falak veszik körül. Csillagos volt az ég. Én addig keveset
játszottam szabad ég alatt, és azt sem oldalról zárt térben. Amikor fejjel
lefelé voltam, felnéztem, és hihetetlen élmény volt, majdnem elszálltam,
ugyanis az volt az érzésem, hogy kiestem az űrbe, annyira elveszett a föld
alólam. Azóta sem tapasztaltam ehhez hasonlót.
Vonatkozó előadások:
Aisa 07.28.23:00
|