–
ahova persze csak úgy jutottam el, ahogy máskor is szoktam: Thália
szekerén. Az ARTeast névre keresztelt alapítvány tette lehetővé Barabás
Olga, a fiatal erdélyi rendező számára, hogy a sepsiszentgyörgyi
színház két, szintén fiatal és ragyogóan tehetséges művésze, Váta
Lóránd és az alig egy éve a pályán levő Mátray László számára mintegy
jutalomjátékként színpadra állítsa a Berlinről és a Berlinbe való
vágyódásról szóló montázs-darabot. Az erősen szétvagdalt, átalakított,
ámde ízig-vérig klasszikus szövegrészek, Thomas Mann, Rilke, Hesse és
mások tollából bukfencezett elénk a Régi Zsinagóga színpádára. Az itt,
az odaát, a mindenképpen oda át és az inkább mégis itt az előadás
alaphelyzetének alapgondolatai, melyet a két szereplő frakkja, az öt
négyzetméteres, mintegy függöny-előtti játéktér és persze a weimari
tragikomikum miatt leginkább talán a kabaré műfajába sorolhatnánk, már
aki el tudja képzelni a fent említett szerzőket egy kabaré
munkatársaiként.
A zenét a mindenkinél még sokkal fiatalabb Pávai Csanád szolgáltatja
tangóharmónikán, ugyanő írta a dalszövegek egy részét, és még a játékba
is belefolyik egy kicsit (kelléksapkát dobál és kap el). A pályafutását
egykor buddhista papként kezdő Váta és a jövő évadban a Tragédia
Ádámját játszó Mátray szinte teljesen kelléktelen produkciója (az
említett sapkán kívül csupán két egyszerű fabőrönd dúsítja a teret)
csaknem két teljes órán át képes az inkriminált öt négyzetméterre
szegezni a száz szerencsés néző tekintetét. Elképzelhetetlen mennyiségű
energiát, technikai bravúrt, művészi érzékenységet hordoz a jól
kijátszható, eredendően
színpadra
való mikrohelyzetekből építkező előadás. Nem hiába dolgoztak a
színészek tavalyi nyaralásuk rovására a kontakt- és sztepptánc
mestereknél, az az egy két apró elem, amely az így nyert tudást
bizonyítja az előadásban, vaskézzel fogja össze a közönség figyelmét,
és fölöslegessé teszi, hogy a vastaps után bárki megkérdezze a mellette
ülőtől, hogy tetszett-e a műsor. Berlin, Alexanderplatz,
Rosenthalerplatz – e cikkben és aznap este: nyugat. Aztán rögtön
szaladni kell északra, Varsó felé, a Teatr Academia […]