Csak
mondja, mondja szőkén, szelesen. Éveket töltött külföldön, mégis a
párhuzamos színházak egyik legismertebb alakja: primadonna ott, ahol
nincsenek primadonnák. Fogadnék, Oroszlán, de ha nem, akkor is olyan,
mintha az lenne. Így mesél magáról:
’84-ben, a tanítóképző végzése közben vettek fel az Arvisurába
stúdiósnak. Nagyon komoly képzést kaptunk, nagyon sokat tanultam ott,
és nagyon nagy dolog volt, amikor a Mester és Margarita ősváloztával –
ami nagyon más volt, mint az, amire a legtöbben emlékeznek - bekerültem
a nagycsoportba. Én voltam a tömeg. Azután jött még sok, egyre nagyobb
szerep a Madarakban, azután a Szentivánéji álomban, a Magyar
Elektrában. Akkoriban az arvisurások minden nyáron levonultak
Cserkúttelepre, ahol sok hetet együtt töltöttünk. Reggeltől estig
tréningeztünk és a tervezett előadásokhoz végeztünk rákészítő
feladatokat – kemény munka volt, olyan, mint egy kiképzőtábor, még ha
ez rossz szó is rá. Általában itt kerestük meg azt az irányt, hogy
honnan közelíthetünk egy darabhoz, amikor hazajöttünk, a következő sok
hónapos munka az itteni alapból eredt. A társulat nagyon fontos volt,
nagyon intenzív dolgok történtek ott, de egy idő után éreztem, hogy nem
tud megújulni. Mármint nekem, az én szempontomból nem.
Közben csomó kurzuson vettem részt a Szkénén meg másutt. Én mindig
tovább akartam tanulni. Így kerültem Dániába egy hangtréningre ’91-ben,
és így történhetett meg, hogy ott olyan emberekkel ismerkedtem meg,
akiknek, amikor hívtak, dolgozzunk együtt, hosszú tépelődés után igent
mondtam. Nem volt könnyű választás, de döntenem kellett, és én a
továbblépést választottam. Nem amiatt jöttem el, ami épp az Arvisurában
zajlott, ez az én személyes történetem, egyszerűen fontos volt, hogy
tanulhassak, fontos volt a mozgás, a változás. Egy nemzetközi –
francia-olasz-dán – csoportban lettem én a magyar résztvevő. Így
találtam mesterre: a Teatro Rio Rose egyik művészeti vezetője, Daniela
Piccari igazi személyes mesteremmé lett. ő az Odinból kiválva alakított
saját csoportot, és az ott tanultak alapján alakította ki a saját
módszerét, nyelvét, tréningjét és alapította meg a saját tárulatát.
Egyedül voltam egy tíz éve együtt dolgozó csoportban, külföldi voltam,
kelet-európai voltam, szegény voltam és kezdetben még csak nyelveket
sem tudtam: nem volt könnyű. De úgy éreztük, nagyon értjük egymást.
Vagy nem is tudom, mit éreztünk. ők talán azt érezték, mennyire akarom
a színházat. Szakmai és személyes szempontból is fontos találkozás volt
ez.
Hét évig voltam kinn. Három fontos előadás jött létre ezalatt, meg
rengeteg kurzust tartottunk, sok kisebb munkát csináltunk. A társulat
Dániából fokozatosan átköltözött Olaszországba, de a lényeg ugyanaz
maradt. A különös, szürreális előadások, melyekben alig volt beszéd, és
az ének, a mesés látvány, a mozgás számított.
Nem akarom ilyen alpárian fogalmazni de... de a team-munka volt nagyon
fontos: az, hogy a zeneszerző, a jelmeztervező, a díszlettervező a
próbafolyamat során végig velünk dolgozott, nem kicsivel a bemutató
előtt hozta be a végleges terveket; ahogy alakult az előadás, úgy
alakultak a munkatársaink elképzelései is. Az alkotó munkában nagyon
erős volt az egymásra figyelés, az együttműködés.
Én még a dán Danshen shus modern tánckurzusaira is jártam, és ott erős
kapcsolatom alakult ki egy butoh-táncos párral: velük is készítettem
előadást.
Itthonról eltűntem. Csak a Női Vonalra ugrottam haza nyaranként,
általában öt napig próbáltunk, egyszer játszottunk: a mostani, a Föld,
Anya-föld az első Női Vonal, amit többször is játszunk.
Szerencsés vagyok: amióta hazajöttem, öt előadásban kaptam szerepet, de
mindaz, amit kinn tanultam, használaton kívül van: most az az izgalmas,
hogy azokat a képességeimet teszem újra próbára, amik az elmúlt években
berozsdáltak. Annyira más itthon.
Hatalmas kérdés ez nekem, hogy hogy lehet azt a fajta színházi látást,
tapasztalatot, ami hozzám talán a legközelebb áll, átültetnem. Itthon
nincs ilyen színház, ez a fajta vizionális, mozgásos színház, ami
teljesen más szerepfelépítést igényel. Én nyitott színész vagyok.
Nagyon örülök, hogy részt vehetek a Béla előadásában meg a Női Vonalban
vagy az Antigonéban. Mindegyikben nagyon másképp kell játszanom. És ez
nagy kihívás. Itthon más a rendszer, hát másképp játszom.
Bekerültem Jeles András új társulatába. Az sem olyan, mint amilyenben
kinn voltam, de a valóságtól való elrugaszkodásában, ahogy egy szerepre
ránéz, ahogy a tréningje felépül, abban talán mégis ez van közelebb.
Valahol rokon a kint tanultakkal.
És most jön a szokásos panaszkodás: ott, ha kiderül egy színházról,
hogy jó, nemcsak a produkció létrehozását segítik, hanem játszani is
tudod, itt az embernek kétszázezerből kell egy szuper előadást
megcsinálnia, és utána max. 5.000 ért játszani esténként. A struktúra
eleve megalázó, megalázó helyzetbe hozza a színészt: egy társulat nem
tud műhelymunkát végezni, mert nem tud megélni. Itt, ha létrehozol egy
előadást, legfeljebb tízszer tudod játszani, persze, hogy akkor
csinálsz egy következőt. A struktúrából következő lehetetlen helyzet,
hogy sok előadást muszáj csinálni, sok előadásban muszáj játszani. Én
szerencsésen megtapasztaltam külföldön a pozitív profizmust: amögött
iszonyú szakmai tapasztalat, sok munka és odaadás van. Meg fesztiválok
rendszere, hálózat, ami a turnékat segíti, sok város, ahol játszani
lehet.
Itt most kicsit nehezebb. De szép nagyon. Nagyon jó játszani.