Tartogat
néhány meglepetést. Mindene a színház, mégis keveset szerepel. Kicsit
mindenhonnan kilóg. Ezért játszik akkor is, amikor nincs a színpadon.
Nem lepne meg, ha Halak volna. Ezt mondja magáról:
Az egész úgy kezdődött, hogy apukám eltiltott a színházcsinálástól.
Szegeden kezdtem, a 8:15-ösben, de ez nem tartott sokáig, mert nem
bírtam az ottani légkört. Pont egy bemutató előtt szálltam ki, de
úgysem voltam pótolhatatlan eleme az előadásnak. Senki nem volt az.
Tulajdonképpen azért jöttem fel Pestre, mert itt nem volt kivel, hogyan
folytatni a színházat. Pesten felvételiztem az Arvisurába, stúdiós
lettem, átestem a hároméves képzésen, tanultam pantomimet, akrobatikát,
mindenfélét, és fokozatosan egyre nagyobb szerepeket kaptam. Az ő
fénykoruk az volt, amikor az Elektrát meg a Szentivánéjit csinálták, én
kicsit később érkeztem ennél, de kiváló munkákban vehettem részt. A
Mester és Margarita második változata nagyszerű előadás volt, és én
sokféle szerepet játszottam benne, voltam ápolónő, írószövetségi tag,
ilyesmik. Ezután kezdődött a Krétakör korszak. Süsü stúdiós volt az
Arvisurában, ott lettünk jóba, és ott történt, hogy Süsü és Huszár
Zsolt elhatározta, hogy megcsinálják a Rettenetes gyerekeket. Amit
egyébként én adtam Süsünek olvasni. De lehet, hogy nem is én voltam az.
Így alakult meg a Krétakör: nagyon hittünk benne, Süsü, Huszár meg én –
és akkor még úgy volt, hogy Rába Roland is alapító lesz. Azután
csináltunk egy Godot-ra várvát, majd a harmadik bemutató a Toronykút
lett volna, de négy előadás után levettük, mert Süsü nem volt vele
elégedett. Közben én megkaptam Margarita szerepét az Arvisurában, meg
Árkosi is rendezett. Ez egy jó korszak volt. A Toronykút kudarca után
elváltak útjaink Süsüvel, megnehezült a személyes és szakmai
kapcsolatunk. E kettő persze nagyon összefüggött. Valahogy nem fogadtam
el könnyen a szerepeket, hogy ő a rendező, én meg a színésznő. Nehezen
ment a fejembe, hogy nem a színházért együtt lelkesedő emberek vagyunk.
Akárhogy is, a Süsüvel való munka mindenképpen nagy áttörés volt nekem,
pótolhatatlan tapasztalat.
Aztán a Merlinben játszottam magyar és angol nyelvű előadásokban, meg
az IBS-ben, a Szkénében, a Harsányi Sulyom Andrással – ahova hívtak,
oda többnyire elmentem.
És jött a bohócmunka, ami végre olyasmi, ami máig tart, és egyre több
időt foglal el az életemből, és nagyon szeretem. Mindig is érdekelt a
bohócság, kiváló bohócokat láttam, Gadi Huttert, Noa Rae-t, jártam
workshopokra, sokat tanultam a mőfajról. Itthon öt éve mőködik az a
nemzetközi alapítvány, amellyel dolgozom. Piros Orr bohócdoktoroknak
hívnak bennünket, kórházakban játszunk gyerekeknek. Nagyon szimpatikus
az egész, szeretem, hogy gyerekkórházban dolgozhatok és hogy
bohóckodhatok. Az benne a szép, hogy folyamatos jelenlétet igényel.
Egyre többet tanulok is belőle, amit pedig itt tanul az ember, azt
rögtön kipróbálhatja - állandó a gyakorlat és a visszajelzés. Épp ez
hiányzik máshol.
ársulatok tagjaként kezdtem, és privát, kalandozó színész lettem. Így
alakult. Nagyon szerettem volna egy csapathoz tartozni, az ilyen
színházban hiszek. Csakhogy az Arvisura kifutotta magát, felbomlott. A
rendezőt is más kezdte érdekelni, a színészek is kimerültek egymásba. A
Krétakörben is szerettem lenni, nagyon hittem benne. Az egész munka
rengeteg energiámat, szívemet, lelkemet mozgósította. Süsü magatartása,
munkamódszere nagyon megfelelt nekem: mert azon alapult, hogy te ki
vagy, te mit tudsz, belőled mit lehet kihozni. Meg az improvizációkon.
Én ezt nagyon szerettem. És nagyon fájt, hogy a Toronykút nem megy
tovább. És a szakítás megviselt, kár is tagadni.
Szóval így alakult. Nincs hol keresnem társulatot, nincsenek stabil
helyek sem a Merlinben, sem az IBS-ben, sem a Szkénében: persze, lehet,
hogy csak nekem nincsenek.
Amikor Nagy Bea – az itteni előadásom rendezője - először rendezett Női
Vonalat, akkor pont valaki más hívott egy happeningbe, és mivel abban
benne voltam, Beának nemet kellett mondanom. Már nem tudom, mi volt a
happening címe, de iszonyú jó bőrdzsekiben és tüllszoknyában kellett
Stubnya Bélával táncolnom. Nagyon tetszett, amit Bea csinál, úgyhogy
már akkor megbeszéltük, hogy legközelebb együtt dolgozunk. őt végre a
női érzésvilág, a női kérdések, gondok, gondolatok érdeklik, arra
kíváncsi, hogyan látnak a nők, hogy látják a férfi-női kapcsolatot, meg
az országot, amiben élnek. Pedig ez alig téma Magyarországon.
Bea tökéletes erre a fajta rendezésre, mert olyan, mint egy anyuka.
Veszekedésnél nem foglal állást, távolságot tart, nem kap össze
senkivel, kiegyensúlyozott, kiegyensúlyozó, nyugalmat árasztó.
Legközelebb a Csárdáskirálynőt rendezi: abban már muszáj, hogy legyenek
fiúk; az nem csak női szereplős, de biztosan női szempontú előadás lesz.
A Föld, Anya-föld jórészt improvizációkból született. Bea csupán öt
alapmonológot hozott, vagyis az előadás gerincét. Ezen kívül a kiinduló
helyzetet ismerte, a földet, az asztalt, a földlevest. Na meg Szanit,
ahogy Kukorica Jancsit énekli. Szóval, képek voltak benne. A többit
közösen alakítottuk ki eköré, együtt találtuk ki, hogy mi történjen a
monológok közben, hogyan vonhatjuk be a monológunkba a többieket.
Legfeljebb három hétig próbáltunk, Női Vonal szempontból még ez is
hosszú idő, de a Csárdáskirálynő valószínőleg másképp készül majd, mert
Bea vagy kéthónapos próbaidőt tervez.
Rég játszottuk a darabot utoljára. Eredetileg úgy terveztük, hogy
rendszeresen mősoron tartjuk, de a Szkénével nem így alakultak a
dolgok. Kéthónapos szünetekkel nagyon nehéz játszani.
Szeptembertől New Yorkba megyek, egy ottani egyetem színház szakán
fogok tanulni. Örülök, hogy elmegyek: az egyéni kezdeményezések
mostanában mintha megszűntek volna, a társulatok kicsit bezárultak, és
valahogy úgy alakultak, hogy én sok mindenen kívül kerültem.