Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2003. évfolyam - 5. szám / Cirkusz rovat

 

Lapszámaink

szöszszke - Theater Tetrapiloktomie: Woyzekcirkusz

nyomtatható verzió

vík end

föld alatt
A Földalatti Színház meghirdetett előadása sajnos elmarad. Az ok: a díszletépítő mélyfúrás során a műszakiak olyan régészeti emlékekre találtak, amelyeket először a fesztivál muzeológusainak kell megvizsgálniuk – természetesen a közönség teljes kizárásával.
Az alagútban eddig a következőket találták.
Petőfi Sándor gyermekkori koponyája, mellette bársonybélésű tokban a később növesztendő bajusz, valamint álszakáll bujdosás idejére.
Arisztotelész egy eddig elveszettnek hitt írása arab fordításban „Az alternatív színházról” Khar ij’karmal elegáns bőrkötésben.
Tizenhárom – egyelőre azonosítatlan – kisujj.
Az én szomorú, boldogtalan szívem.
Stb.

kell ék
A Fesztivál vezetősége szeretné megerősíteni azt a – már széles körben elterjedt – hírt, hogy erre a hétre 10-15 álruhás amerikai producer érkezett a városba. Azt sem volna értelme tagadni, hogy mindannyian egyszerű nézőnek adják ki magukat, és elvegyültek a fesztiválozó közönség közt. A teljes igazsághoz azonban az is hozzá tartozik, hogy nem új arcokat és tehetségeket keresnek: ők csupán az egyik vasárnapi fellépő produkciójához szükséges kellékek.

nem ruha
Tegnap este 11:30-kor (épp amikor az Artus a régi zsinagógában játszani kezdett) egy festett ládát sodort partra a régi híd lábánál a Tisza. A ládában a vízitündér lánya érkezett Szegedre, és bár a kis helyen megtett hosszú út láthatóan alaposan megviselte, az őt körülálló kíváncsiaktól azon nyomban a THEALTER jegyelővételi lehetőségeiről érdeklődött. A fesztivál vezetősége vasárnapra VIP kártyát ajándékozott neki. A kártya a viszszavonásig érvényes, másra át nem ruházható.

kresz
Tegnap éjjel ismeretlen tettesek ellopták a közterület enntartó vállat útjelfestő-sablonjait, és fordított irányú jeleket festettek fel a belváros utcáin. Ezért kérjük a fesztivál résztvevőit, hogy mindig az irányjelző nyíllal szembe haladjanak! Kizárólag így érezhetik magukat biztonságban.

isteni cirkusz
Ennyit még soha nem nevettem egy darabon sem a héten. Én nem vagyok vallásos. De megvilágosodtam. Beültem a nézőtérre, és elém tárult az égbolt. Biztos valami mennybéli sztori – gondoltam, de aztán kiderült, még csak az ősi szereposztás zajlik. Ki mire érdemes, azt kapja. Az Úristen dönt, kreál, és utat mutat. Végül elkezdődik a színjáték, mely inkább groteszk és bohóci, Isten meg eltűnik a színről.

Helyette megjelennek valakik, pontosabban Akárkik. Még nem is csinált semmi bűnöset, máris bábbá lesz az ember. De az önálló akarat is él, és csábító a gyümölcs. Nem azért mondom, de nekem itt úgy tűnt, a férfi még jobban akarta. Persze a nő lépett először. És? A vége ugyanaz lett volna… Egyből bele a sűrűjébe. Romlottá lett a világ. Hátha sikerül összekuporgatni egy kis pénzt, és akkor végre bejutnánk az aznapi csodára. Na persze ha el nem marad, hisz bármi beüthet: térítés, halak, bor. Jézus is késhet. Csak akkor vissza a két garasomat! Követelőzik az ember a Lázár-show miatt, minthogy inkább szotyizna. Bravo és halleluja, a ma délutáni is megvolt. A bolond meg csak próbálkozik saját sorsa alakításával. Jellemzően még a Halált is várja. Csak legyen végre valaki, aki hozzászól, akivel barátkozhat magányában e földön. De bárhogy is udvarol, dicséri, hódítja, nem ő a kiválasztott. Cseng az üvegmuzsika, majd bekúszik egy baljós hang, és Jézus keresztbetegsége gyógyíthatatlannak bizonyul. Az áruló bohócok nem merik vállalni arcukat, a vacsora közben maszk mögé bújva játszszák a búcsúszimfóniát. A gyarló Júdás csak maga alatt vág(at)ja a fát, a halálos dobszó eléri, fűrészpor pereg a nézőtérre. Akárkiné a bokorba bújik, Akárki szenved és küzd. A nőért, természetesen. De mindannyiuk sorsa megpecsételődik. Hiába az angyali harsonaszó, csak zsinórra fűzött konzervdobozláncok zörögnek; a pokolra kerülnek mind. A szemünkbe tűző nap azonban továbbra is ragyog, a galamb is kikerül a zárt ketrecből egy időre. Talán majd lesz még remény a következő generációk számára? Ott, ahol az ember a halál megvesztegetésével próbálkozik, ahol a szemfüles bohóc lealkudja a pokol kínjait, ahol a kálvária puszta színjáték?
 A fa végig csak díszlet volt. Isten szeme mindent lát.

Vonatkozó előadások:
Woyceckcirkusz   07.24.22:00

5.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció