Azt
már a tavalyi Thealteren megértettem, hogy Fehér Ferenc a jövő: az ő
előadása mutatta meg azt (vagy: mutatta meg az egyik lehetséges
változatát annak), hogy mi jöhet ezután, mivé válhat a színház, ha
végre valóban kor-szerű lesz. Az idei élményt finomították más és
egészen másfajta nagy színházi élmények: a bolgár Cselédek például
éppenséggel azt bizonyította, hogy a színház nem a jelen és a jövő
közötti döntésen, hanem sokkal egyszerűbb viszonyokon múlik.
De mégis és megint: a Civil Negyed társulat zsinagógabéli Kasparja
ismét időutazás. ők már máshol vannak. Az előadásukkal kapcsolatos
ítéletek pedig aszerint változnak, hogy ki mit gondol arról, ami jön.
Semmi kétség, Fehér zseniális táncos. Én azt sem haboznék kimondani,
hogy született szólista, aki körül segédek mozoghatnak ugyan, társakra
azonban nincs szüksége.
Színpada
üres szoba, melynek ajtajait tükör fedi. Az egyszínű színfalat csupán
egy ablak töri meg, ám az odavetített képek visszavisznek a szobába: a
Kaspar című előadásnak hiába fő motívuma az ablakon való kinézés, a
szomorú, elvágyódó messzire merengés, a táncosok, akik ezen az ablakon
néznek ki, a vetítést: vagyis újra a színpadot látják.
Hideg, kapcsolatok nélküli világ ez, ahol magányos, elvágyódó emberek
élnek. A színpadot steril kék fények világítják meg, a zene mechanikus
gépzene – szinte csak ritmus. Az előadás (feltételezem, szándékos)
paradoxonja így persze az, hogy ez a jéghideg világ mégiscsak
testekben, emberi testek tökéletességében kel életre. A testben, az
izmokban, a harmonikus vagy bravúros mozgásban rejlő szépség avíttas
jelenség. Kaspar ósdi keménykalapja mást üzen, mint Kaspar színpada: és
a kettő között nyílik az az ablak, amelyen igazán érdemes kinézni. De
hogy hova látunk onnan, abban az előadás már alig segít, azt mindenki
maga kénytelen eldönteni.