Idén végeztél a Színművészeti Egyetemen mint zenés rendező. Mire képeztek ki benneteket: operára vagy musicalre?
A felvételinél számított, hogy kinek van valamiféle zenei
előképzettsége, de nem ez volt a döntő. A diplománkban egyébként csak
az szerepel, hogy „okleveles színházrendező”, nem is jelölik külön,
hogy csak zenés színházra van jogosítványunk. Nem szükségszerű, hogy
operarendező legyen belőlünk, de személy szerint engem ez a műfaj
érdekel a legjobban, csak sajnos nagyon szűk teret jelent a
magyarországi operajátszás, Budapesten kívül csak öt vidéki városban
játszanak operát.
De azért lehet újabb lehetőségeket is teremteni, ahogy például te összehoztad ezt a partizánakciót.
Ez egy hirtelen jött lehetőség volt, kiderült, hogy a Millenárison
Donizetti egyfelvonásosa, a Rita mellé most tavasszal még beférne arra
az estére egy másik produkció is, bár pénz nincsen rá. Tavaly nyáron
hallottam Balatonfüreden egy koncerten Tom Johnson Négyhangú opera című
művét, és rögtön arra gondoltam, hogy ezt jó lenne nemcsak elénekelni,
hanem valóban színre vinni. Az angol szerző a hetvenes évek elején írta
ezt az antioperáját, ez volt a Monty Python fénykora, ez a mű is az
abszurd humor eszközeivel él. Tulajdonképpen belső monológokat hallunk,
a négy szereplő arról énekel, ami egy énekes fejében szokott járni,
miközben egy klasszikus operaelőadásban szerepel. A tenor panaszkodik,
hogy túl mélyre írták a szerepét, különben is csak egy áriája van, és
ez milyen megalázó. A szoprán kétszer is elénekli azt az áriát, amely
így kezdődik: én ezt az áriát kétszer fogom énekelni. Ez így benne
lehetne akármelyik klasszikus Monty Python-jelenetben is.
Azért Négyhangú opera a címe, mert négy szereplője van?
Inkább azért, mert összesen négy zenei hang fordul elő benne: A, D, E,
H, ezek is csak négy oktáv terjedelmen belül. Minimalista zeneműről van
szó, de nem kell olyan őrjítően monoton élményre számítani, mint
egyik-másik modern repetitív zenemű esetében. Négy hangból már sok
mindent ki lehet hozni, még akkor is, ha Tom Johnson csak egy zongorára
és egy fadobra hangszerelte az operáját.
Gyakran szoktak viccelődni az egyébként kiváló hangú operaénekesek
színészi képességeivel, színpadi játékával kapcsolatban… Ebben az
esetben úgy tűnik, hogy nemcsak érzelmek, szituációk megjelenítésére
kellett rávenni a játszókat, de még ennél is kreatívabb hozzáállásra
volt szükség a részükről.
Ezzel semmiféle probléma nem volt. A fiatal operaénekesek nagy részének
már természetes, hogy színészi alakítást is kell nyújtaniuk, sőt –
talán a műfaj sajátosságai miatt – sokkal fogékonyabbak a
pszichologizáló magyar színházi hagyományoktól eltérő megoldásokra. A
Négyhangú opera esetében a zenének, a szövegnek megvan a maga humora,
ez akkor is működik, ha oratorikusan adjuk elő. Éppen az volt a kihívás
a feladatban, hogy milyen humort lehet belevinni a színpadi játékba,
hogy közben ne tegyünk keresztbe a zene és a szöveg humorának.
Csodálatos élmény volt megtapasztalni, hogy milyen felszabadultan,
mennyi ötlettel álltak neki a munkának a klasszikus szerepeket éneklő,
jónevű, fiatal operaénekesek. Ez igazi örömszínház, a szereplők
előadása, az ő ötleteikből jött létre, benne van az ő személyiségük, el
sem tudnám képzelni, hogy bármelyikük helyére valaki más ugorjon be.
Improvizációkkal dolgoztunk, szó sem volt arról, az operarendezői
módszerrel élve jeleneteket állítsak be. Nem is nagyon kérnék olyat,
hogy valaki éneklés közben bukfencezzen, kézen álljon, vagy
headbangeljen.
Vonatkozó előadások:
Négyhangú opera 07.22.18:00
|