először a társulatát mutatja be,
A Zugszínház nyolc éve létezik, 1999 óta dolgozunk folyamatosan a
Merlin Színházban, évi egy produkciót tudunk bemutatni, ennek főleg
anyagi okai vannak. A társulat állandó magja hat-hét főből áll, és
minden előadásunkban vannak vendégek is. A jelenlegi pályázati rendszer
azt teszi lehetővé, hogy évadonként kiválasszak egy darabot, amit
színre viszünk. Természetesen a társulat tagjaiban gondolkodom, de nem
ez az elsődleges szempont, hiszen egy-egy szerepre hívhatunk is
színészt. Nem kapunk annyi működési támogatást, hogy státuszokat
hozzunk létre, tehát gyakorlatilag állandó alkalmi társulat vagyunk.
Egy produkciót havi két-három alkalommal játszunk a Merlinben, és egy
előadásunk addig marad műsoron, amíg el nem készül a következő. Off-off
társulat vagyunk, és ez nagyon behatárolja a lehetőségeinket.
azután az előadásaikat,
1999-ben a Hamlet az Alternatív Színházi Szemlén fődíjat kapott. Aztán
jött az Antigoné, majd Dosztojevszkij nyomán a Jámbor teremtés, ezt
követte a Medeia, túlnyomórészt Euripidész szövegével, de volt benne
Seneca is. Shakespeare Othellója után pedig A per jött.
majd arról mesél, hogy készülnek az egyes produkciók,
Eddigi tapasztalataim alapján úgy tűnik, hogy ha nem drámát választok,
akkor a próbafolyamat során törvényszerűen elérünk egy ponthoz, amikor
átkozom magamat ezért, és megfogadom, hogy soha többet nem teszek
ilyet. A pernél is megvolt ez a pont, aztán mégis a Mészégető lesz a
következő előadásunk. Azért a legtöbb munkát nem az adta, hogy a
szöveget átdolgozzuk, hanem az, hogy az előadásban megjelenjen a nagyon
sajátos kafkai humor. Van a közismert anekdota, hogy Kafka felolvasott
a barátainak és azok igen jókat röhögtek közben. Mi rengeteget
nevettünk például a próbákon, talán meg is lepődött volna, aki ilyenkor
benyit hozzánk, hogy ez itt A per próbája. Amit mostanában abszurd
humornak nevezünk, az nagyon közel van Kafkához.
és végül beavat A per néhány műhelytitkába
A per nem korfüggő: egyéni sorsról szól, nem a totalitariánus
rendszerekről vagy a bürokráciáról. A mi előadásunk talán arról próbál
szólni, hogy miért nem gondolkodunk el azon, mi a bűn, miért nem
csodálkozik a főszereplő azon, hogy bűnösnek nevezik, miért nem kérdezi
meg, mivel vádolják.… Nietzschének van egy mondata arról, hogy nem
venné a fáradságot semmilyen munka elvégzéséhez, ha nem remélné azt,
hogy fel fog fedezni valamit. Mi is így vagyunk a színházcsinálással,
igyekszünk mindent elfelejteni a darabról, amit addig tudtunk, és
próbáljuk a próbafolyamat során újrafelfedezni a művet. Már félúton
jártunk a munkában, először próbáltuk fel a jelmezeket, amik
egyenruhaszerűek, de nem utalnak semmilyen konkrét uniformisra, és
ahogy ott álltak a szereplők egymás mellett, volt bennük valami
bábuszerű. Kipróbáltuk, milyen volna, ha bábok módjára mozognának, és
így alakult ki az előadás formanyelve, ebből sikerült atmoszférát
teremteni.
Vonatkozó előadások:
A Per 07.23.18:00
|