Kimegyünk
rabolni a városba. Barna köpenyünk alatt kis olajlámpát rejtegetünk, és
övünkre akasztva álarcot, tőröket, pisztolyokat viszünk. Csendesen
lopózunk be a házakba. Senki, aki a házban lakik, észre nem vesz
minket. Meggyújtjuk kis lámpásainkat, és nesztelenül várunk, míg
mindenki le nem fekszik, és akkor előbújunk, végigjárjuk a szobákat,
feltörjük a zárakat, levágjuk a gyermekek fejét, és tőreinket
otthagyjuk az apák szívében. És elvisszük a kincseiket.
Friss békákat és gyíkokat eszünk,
több éves cserebogarakat csemegézünk, amelyek, mint befőttek, üvegekben
állanak a kamrában. Azután mennünk kell! Nehogy feléledjenek a kutyák
vagy a gyerekek! És amikor keleten szürkülni kezd már az ég, akkor
lefekszünk a kertbe. És hempergünk a virágok között.
Csáth Géza: A varázsló kertje alapján
- Milyen nemzetségű ön?
- Kaukázusi vagyok, de a világ mindenfajta nemzetségének vére bennem van.
- Hogyan?
- Csecsemőkoromban elvittek a föld körül és megszoptattak mindenütt. Mindenféle fajú tejet szoptam. Tetszik érteni?
Csáth Géza: Frigyes

Tolnai Ottódarabja után Csáth Géza szövegeivel foglalkozni, abból
színházat csinálni, ez logikus folytatása annak, ami a Bácskához
kötődik bennük és bennünk. Ehhez a világhoz, létérzéshez tartoznak,
tartozunk. Csáth olvasása mindenkinek nyomot hagyott a fiatalkorán,
számunkra megkerülhetetlen szerző. Ha az ember a gyökerei után
kúpászkodik, nyilván visszatér hozzá. Ez a választás szembesít
bennünket az idővel, mindazzal, ami Csáthoz is köthető és hozánk is
kötődik, tartozik.
Csáthnál mindig jelen van az álom. Az emberi állapotok közül ez
leginkább a tudathasadáshoz hasonlít. A színház mint efemer történés is
közel áll ehhez az álomállapothoz. Az álom határán járunk, ez a
dramaturgiánk. Csáth világa, ez a gyermeki világ, bármennyire kegyetlen
is, tartalmaz valamit abból a melegségből, amit mi is megéltünk,
megélhettünk gyermekként. Ez futás az idővel és találkozás az idővel.
Játék idővel, halállal és a létezni nem tudás költészetével.
Ez nem Csáth Drámája, nem a személyes története, inkább a szilánkokon
sétálunk, amikor az ős szövegeit színházzá tesszük. Csáth mindig
színház is. Eleven történet, élő anyag.
Vonatkozó előadások:
0,1 mg 07.22.22:00
|