Oleg Zsukovszkij már visszatérő
vendég a THEALTERen. Vasárnap este harmadik szólóelőadásával, a
Hárfeusszal lépett fel, amely egyúttal premier is volt (igaz, a darabot
már előadta Nyírbátorban, de a szegedit tekintette az első teljes
értékű előadásnak).

1. Én nem a nézőkkel küzdök, hanem a témával. Az előadás folyamán meg
kell találnom azt az erőt, formát és nyitottságot, amin keresztül
átadhatom a nézőknek – akik nem ismerik az orosz nyelvet – mindazt,
amiért én színházat csinálok. Sajátos kettőssége ennek az előadásnak,
hogy nagyfokú kockázat van benne, amitől egyrészt nekem, mint profi
színésznek, menekülnöm kéne, másrészt, ha ezt a kockázatot nem hagyom
meg, akkor nincs értelme. Mert ez az előadás a kvantummechanika elve
szerint épül fel. Az energiája nem mentális jellegű, hanem
kvantum-energia, tehát nem a mag robban szét, hanem én magam, egészben.
2. Négy éve kezdtem el dolgozni ezen a produkción, akkor írtam meg az
első dalt, ami az előadás elején el is hangzott. Nemrég hallottam egy
festőről, aki évente csak két képet fest. ő mondta, hogy évente két
alkalommal jut el olyan állapotba, hogy képet tud festeni, mert neki
már nem érdekes az, hogy mondjuk tájképeket fessen csak úgy. Hasonló
történt velem is. Évente kétszer-háromszor fordult elő, hogy meg tudott
születni egy epizód. Rémisztő volt, hogy nem tudtam, lesz-e még ilyen,
eljutok-e még ebbe az állapotba.
3. Bemész a boltba, és hezitálsz, kék ernyőt vegyél vagy narancssárgát.
Kiválasztod az ernyőt, de attól kezdve már mindegy, hogy kék vagy
narancssárga, mert kimész vele az utcára, és ha esik, kinyitod, amikor
vége az esőnek, összecsukod. És akkor a fejedre esik egy tégla. Ebben
az esetben viszont a tégla választ ki téged. ő is ott
recsegett-ropogott, most, mindjárt, mindjárt, zuhanok, zuhanok,
mindjárt lezuhanok a tetőről, na, most kire is essek, arra a kis pici…
nem, ez nem túl érdekes figura, á, ez jó lesz, ez a kopasz, szép nagy
feje van, kövér… puha lesz, hogyha ráesek. És ez a kopasz kövér
váratlanul befordul a sarkon, és helyette egy ilyen nagyorrú sovány
kopasz lép ki az ernyőboltból. Ugyanez a helyzet ezzel az előadással.
Ült és gondolkodott, hogy ki is tudná eljátszani. És egyszercsak
kilépek a boltból egy narancssárga ernyővel, és akkor azt mondja, na,
próbáljuk ki ezt az embert. Úgyhogy tégla vagy egy előadás, az ugyanúgy
rázuhan az emberre.
4. Van egy barátom, akinek nagyon bonyolult élete volt. Tudós volt,
aztán börtönben is ült, végül zarándok lett, vallásos ember. ő mondta
azt nekem, hogy az alkotás isteni funkció. Úgyhogy ha ez jutott
osztályrészül neked, akkor tessék… légy szíves, ne riszáld magad, akkor
teljesítsd is be.

5. Nem is volt túl kanyargós az út, amit bejártam. Eleinte genetikát,
fiziológiát és szerves kémiát tanultam. Aztán ahogy eljutottam a
természet lényegéig, vagyis a szulfidhidak megértéséig, onnan már
egyenes volt az út. Volt egy professzorunk, aki a szerves kémiát
tanította. És volt az előadótermében egy hatalmas táblázat, volt egy
hosszú pálcája, és azzal magyarázta a molekulák felépítését… és ő ezen
az apró kis molekulán keresztül az egész kozmoszt látta. Időnként
eltörte a térdén a mutatópálcát, és fölrohant az előadóterem tetejére,
oda, ahol a hallgatók általában már aludni szoktak. És onnan föntről
elkezdett Shakespeare-t szavalni. Szonetteket. Azért, mert a szonett
gyönyörű formula. Tartalma, fonetikája, ritmusa szerint és rövidségében
tökéletes. Ugyanúgy, ahogy az ő molekulája is. Hát valami ilyesmi
játszódott le velem is.
6. Néha eszembe jut, hogy miért pont én. Éhes vagyok, kopasz vagyok,
nincs lakásom, szakadt a zoknim, nincs időm se megstoppolni, se
kimosni. Miért pont én. De aztán, amikor látok ilyen remek embereket,
mint Peró, eszembe jut, hogy ők biztos tudják, miért esett rájuk a
választás. És akkor arra gondolok, de jó, legalább ők tudják.