Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2004. évfolyam - 2. szám / Elkötelezettek rovat

 

Lapszámaink

A. D. - Grzegorz Laszuk, a Komuna Otwock tagja

nyomtatható verzió

Kik vagytok?
Mindenki mást csinál, én komputergrafikus vagyok, van köztünk újságíró meg ács is.

Hogy dolgoztok?
Egyre nehezebben, mert öregszünk. Sok mindennel felhagytunk, ami régen nagyon fontos volt: környezetvédelem, gyerekprogramok – ezeket leépítettük, hogy a színház működhessen.

Úgy tudom, nálatok nincs rendező.
Általában úgy születik az előadás, hogy valaki hoz egy ötletet, egy szöveget, jelenetet, ehhez mindenki hozzáadja a magáét, és a próbákon felépül az előadás. Aztán jövök még én, és üvöltözöm mindenkivel.

Most rendező voltál?
Ebben az előadásban talán igen. De volt olyan, amikor más volt az. Ez a téma engem foglalkoztatott a legjobban. Én választottam ki azt az alapszöveget, ami az előadás kiindulópontja.

Lengyelországban kényes téma lehet a holokauszt.
Hozzánk ez nagyon közel áll, mert Calel Perechodnik, akinek a szövegét használjuk, a férfi, aki a gettórendőrség tagja lett, hogy megmentse a családját, Otwockban élt. Szerintem ez egy nagyobb történet, az emberi gyengeség történetének a része. Az előző előadásunk Gropiusról, a Bauhausról szólt, ez meg a holokausztról. Volt, aki csodálkozott a témaválasztásunkon, de a mi közönségünk nem a normál emberek. Köztük nincsenek antiszemiták. Nem is olyan rossz a helyzet Lengyelországban, hivatalosan olyan az atmoszféra, hogy lehet erről beszélni.

A hivatalos az kevés…
A vakáció után Otwockban fogunk játszani, ott lesznek olyanok a nézőink között, akikben ez a történet élő emlékeket ébreszt. Számukra a tartalom lehet sokkoló, az esztétikáját nem tudom, hogy fogják megítélni. De nem is az fogja érdekelni őket. A zsidóknak a mai napig nagyon nagy trauma, hogy nemcsak áldozatok, hanem közreműködők is voltak a saját tragédiájukban.

A Thealter délutáni szakmai beszélgetésein többször is felmerült az esztétikai alapú – morálisan állást foglaló színház ellentmondása. És a többség az előbbi pártján állt.
Nálunk is van ilyen tendencia. Alternatív és intézményes színházak egyaránt azt gondolják, hogy nincs mondanivalójuk az aktuális témákról; mindenki belefáradt a politikába. Pont ezért van egy előadásunk, melynek az a címe: Miért nem sikerült a forradalom. A következő produkciónk a Bader-Meinhof csoportról, a RAF-ról fog szólni.

Ritkaság vagytok.
Nem hiszem. Különben is, rengeteg irányzat van, és az elkötelezettség mindegyikbe belefér. Pina Bauschnak van egy előadása, amelyikben az egyik táncos abbahagyja a táncot, és azt mondja: „Az útleveleket kérem!”. Pont akkor, amikor bizonyos határok kinyíltak, de mások sokkal jobban bezárultak. Ezt a fajta elkötelezett gesztust pedig egy olyan művész tette, aki különben a tiszta esztétikai táncszínház legjobbja.

A kiszsinagógához mint helyszínhez mit szóltatok?
Játszottunk már templomban. Amikor először megláttuk a zsinagógát, kicsit megrémültünk. Remélem, a helyszín az előadás újabb rétegeit nyitja majd meg. A nézőknek. Mi csak tesszük a dolgunkat.

(Nánay Fanni! Köszönet a tolmácsolásért.)

Vonatkozó előadások:
Perechodnik/Bauman   07.24.18:00

7.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció