Kik vagytok?
Mindenki mást csinál, én komputergrafikus vagyok, van köztünk újságíró meg ács is.
Hogy dolgoztok?
Egyre nehezebben, mert öregszünk. Sok mindennel felhagytunk, ami régen
nagyon fontos volt: környezetvédelem, gyerekprogramok – ezeket
leépítettük, hogy a színház működhessen.
Úgy tudom, nálatok nincs rendező.
Általában úgy születik az előadás, hogy valaki hoz egy ötletet, egy
szöveget, jelenetet, ehhez mindenki hozzáadja a magáét, és a próbákon
felépül az előadás. Aztán jövök még én, és üvöltözöm mindenkivel.
Most rendező voltál?
Ebben az előadásban talán igen. De volt olyan, amikor más volt az. Ez a
téma engem foglalkoztatott a legjobban. Én választottam ki azt az
alapszöveget, ami az előadás kiindulópontja.
Lengyelországban kényes téma lehet a holokauszt.
Hozzánk ez nagyon közel áll, mert Calel Perechodnik, akinek a szövegét
használjuk, a férfi, aki a gettórendőrség tagja lett, hogy megmentse a
családját, Otwockban élt. Szerintem ez egy nagyobb történet, az emberi
gyengeség történetének a része. Az előző előadásunk Gropiusról, a
Bauhausról szólt, ez meg a holokausztról. Volt, aki csodálkozott a
témaválasztásunkon, de a mi közönségünk nem a normál emberek. Köztük
nincsenek antiszemiták. Nem is olyan rossz a helyzet Lengyelországban,
hivatalosan olyan az atmoszféra, hogy lehet erről beszélni.
A hivatalos az kevés…
A vakáció után Otwockban fogunk játszani, ott lesznek olyanok a nézőink
között, akikben ez a történet élő emlékeket ébreszt. Számukra a
tartalom lehet sokkoló, az esztétikáját nem tudom, hogy fogják
megítélni. De nem is az fogja érdekelni őket. A zsidóknak a mai napig
nagyon nagy trauma, hogy nemcsak áldozatok, hanem közreműködők is
voltak a saját tragédiájukban.
A Thealter délutáni szakmai beszélgetésein többször is felmerült az
esztétikai alapú – morálisan állást foglaló színház ellentmondása. És a
többség az előbbi pártján állt.
Nálunk is van ilyen tendencia. Alternatív és intézményes színházak
egyaránt azt gondolják, hogy nincs mondanivalójuk az aktuális témákról;
mindenki belefáradt a politikába. Pont ezért van egy előadásunk,
melynek az a címe: Miért nem sikerült a forradalom. A következő
produkciónk a Bader-Meinhof csoportról, a RAF-ról fog szólni.
Ritkaság vagytok.
Nem hiszem. Különben is, rengeteg irányzat van, és az elkötelezettség
mindegyikbe belefér. Pina Bauschnak van egy előadása, amelyikben az
egyik táncos abbahagyja a táncot, és azt mondja: „Az útleveleket
kérem!”. Pont akkor, amikor bizonyos határok kinyíltak, de mások sokkal
jobban bezárultak. Ezt a fajta elkötelezett gesztust pedig egy olyan
művész tette, aki különben a tiszta esztétikai táncszínház legjobbja.
A kiszsinagógához mint helyszínhez mit szóltatok?
Játszottunk már templomban. Amikor először megláttuk a zsinagógát,
kicsit megrémültünk. Remélem, a helyszín az előadás újabb rétegeit
nyitja majd meg. A nézőknek. Mi csak tesszük a dolgunkat.
(Nánay Fanni! Köszönet a tolmácsolásért.)
Vonatkozó előadások:
Perechodnik/Bauman 07.24.18:00
|