Az ötlet: Amikor Kulcsár F. Imre
mutatott nekem Purcell-zenéket, rögtön tudtam, hogy ez az a zene, ami
az én viszonyaimat jelzi. Jó, nem a barokkos, harsonás bevonul a
király, hanem a többi, a kórusművei, az operáin belül azok az áriái,
amik teljesen kortárs hangzásúak, akár születhettek volna ma is.
A mű születése: És akkor elkezdtem válogatni. Azt biztosan tudtam, hogy
az angyalokról szeretnék darabot csinálni, hogy hogyan, arról fogalmam
sem volt. A segítséget az adta meg, hogy tudtam, az idővel is akarok
foglalkozni. A piknolepszia jelenléthiányt jelent, tudatkiesést, és ezt
akartam összekapcsolni Purcell-lel, hogy kipróbáljam, rajta keresztül
hogy tudunk kijutni az időből. És nyilván én is benne kell, hogy
legyek, tehát kicsit átírtam. Variánsokat, szólamokat raktam bele,
kotta alapján ezt ide, azt oda tettem, ezt átírtam, amazt bent hagytam,
és ebben remek társaim akadnak: Kiss Viktória, Stollár Xénia.
Hihetetlen jó társakkal és állandó inspirációs forrásokkal dolgozom. A
létrejött zenében, előadásban mindig vannak másfajta forgások,
pörgések, másfajta viszonyok akkor is, ha hangról hangra leénekeljük a
Vikivel történetesen azt az áriát, amit Purcell megírt. De nem ez
történik először. A történet maga történik, a megírt történethez
választom vagy rakom össze a zenét. Úgy szoktam, hogy hallgatom a zenét
és vizionálok. Sokszor a zene választ, ő rakja be magát a helyére.
Aztán kérdés, beenged-e a zene. Bach például nem engedett. Aztán kicsit
később igen. Corelli, Purcell, Sztravinszkij beengedett, Sosztakovics
magához ölelt.
Együtt mozgás: Purcellnél megtörtént, bejutottam. És akkor Gergye
Krisztiánnak, aki pontosan ugyanolyan intuitív, mint én vagyok,
elmondom a történetet, megkapja a zenét, és amit létrehoz, az teljesen
adekvát viszony lesz velem, a zenével. Nem minden esetben
koreográfiának nevezném a működését, inkább létélményt megmutató
mozgásnak, miközben — ami számomra a legfontosabb — ő is eggyé válik a
zenével. Aztán Tasnádi József, aki új kincs az én magántörténetemben,
aki erősen gondolati lény, azt, amit én érzelmi/intuitív, illetve
nagyon erős nyelvi/gondolati síkon meg tudok fogalmazni, azt ő képileg
egy nálamnál sokkal nagyobb rendszerbe rakja. Körülöleli az én
rendszeremet, ami szintén adekvát lesz, egy nyelvet fogunk beszélni. A
Purcell azért volt csoda, mert valami miatt mindenki eggyé tudott válni
vele.
Nyelv: A darab központi kérdése egy másfajta kommunikációs rendszer
bizonyossága, ami ugyanúgy nyomhat neked információkat, csak esetleg
nem ismered fel. Mert más nyelven beszél, de ott van.
Történet: Ez nem egy kis emberi történet, hanem az idő előli kitérésről
szól, ami mindenkit izgat. Még azt is, aki nem tudja megfogalmazni.
Ki lehet térni? Ki lehet térni, csak nagyon munkás. Azon kívül vannak
átjárások. A szerelem. Vagy a vallási téboly, a művészet. Nem a műről
beszélek, hanem amikor megtörténik az alkotás.
Párbeszéd/közönség: Végig nagyon figyelek, veszem a jeleket,
kommunikálok. Ami jön belőlük, az beépül, sőt azon nyomban vissza is
kapják. Tükör is vagyok egyben. Engem a beszélgetés például zavar,
jelzem is, nem hagyom annyiban, addig csinálok egy zavaró effektet, míg
abbahagyják. Nekem csöndjeim vannak, és a csöndjeimmel együtt kell
jöjjenek a többiek. Nem zavarhat bennünket senki. Azt is megérzem, ha
gyengül az energia. Akkor egy kicsit rámegyek a dologra. Hát így
kommunikálok. És nem tudnak kívül maradni. Ezért szoktak rettenetesen
haragudni, mert van, aki nem szereti, hogy ki kell nyílnia, zavarja, ha
nem sikerül, rossz érzés, hogy képtelen rá. De hát a művészet erre van
kitalálva, nem? Hogy egyenes irányú átjárást biztosítson egy másik
dimenzióba. A szerelem az egy adomány, abban nem annyira tudunk
tudatosan átjárni. A vallásban meg olyan hosszadalmas, hogy ott
történjen valami. De ezeknél is ez a lényeg: a dimenzióváltás.
Engem nem az eksztázis érdekel, mert az benne van, az természetes
dolog. Én nem átjutni akarok, arra annyi szer van. Nem arra kell, hogy
kinyíljon a tudatom, mert az nekem nyitva van. Én azt szeretném tudni,
hogy ott és akkor mi történik.
Vonatkozó előadások:
Purcell piknolepszia 07.25.20:30
|