A harmincöt éves Rebekka születésnapján játszódik a történet, melynek
során „időcsapdába” kerülünk, és előre meg hátra mozgunk az időben,
miközben el se mozdulunk Rebekkáék lakásából.
Rebekkával csak úgy történnek a dolgok, minden úgy alakul körülötte,
hogy a legkevésbé sem érzékeli aktív részvételét az életében, ezért
aztán felelősséget sem vállal semmiért, amibe belekeveredik, vagy amit
okoz, magának és a hozzátartozóinak. A világ megmentése mindenesetre
jobban érdekli és foglalkoztatja. Férjével, Hilbert-el jó néhány éve
gyűrik a házasipart, kis harcaik játszmák a túlélésért a mai
nagyvárosias „levegőtlen présben". Hilbert időt szeretne vásárolni,
hogy legyen idő időhöz jutni – megtenni valamit, vagy esetleg
végiggondolni egy gondolatot „az elejétől a végéig”. Vendégek érkeznek
azonban születésnapra és egy kicsivel később mintha megnyílna a föld…
Ez a posztmodern darab vegyíti a bohózati elemeket, abszurd
szituációkat és szövegeket a bensőséges realizmussal. Számot vet a
korszak felszínes sorozataival (pl. Jóbarátok) és dramaturgiájával, de
felhasználja a tegnapi mesterek eredményeit (pl. Bergman: Jelenetek egy
házasságból, Albee: Kényes egyensúly, Botho Strauss: Az idő és a
szoba). Az összhatás meglepően eredeti, mentes a formalizmustól, és nem
ragad bele az irónia ingoványába se.
Line Knutzon dán drámaírónő világsikerre tett szert ezzel a darabjával.
Gondolkodás- és írásmódja nagyon közel áll Lars von Trier Dogma
csoportjáéhoz.
|