Hedvig 14 éves volt. Öngyilkos lett, egy közelebbrôl meg nem határozott
múlt idôben. Meghalt egy vadkacsa helyett, akit szeretett. Tettének oka
egyszerû és evidens: a szeretet hiánya. Önfeláldozás mindazoknak, akik
nem képesek erre. Azoknak, akik alkalmatlanok, hogy bárkit szeressenek
– önmagukon kívül. Nevezzük ôket családnak. Nevezzük mindannyiunkat
családnak, színészt és nézôt egyaránt, akik összegyûlünk egy jó kedélyû
vacsorára, egy 14 éves kislány emlékére, hogy igazoljuk: semmi közünk
Hedvig Ekdal halálához, akit szerettünk.
„Új elôadásunk színházi munkáim drámai vonulatába illeszkedik
leginkább. Azokra a tapasztalatokra épít, melyeket a Londoni Nemzeti
Színház Stúdiójában, jeles brit színészek számára tartott workshopom
alkalmával szereztem, 2004 tavaszán. Kiinduló pontja az intim
személyesség, a hétköznapiság, ami a múltba helyezett drámával párosul.
Ibsen Vadkacsa címû mûvét dolgoztuk fel, aminek történetét a társulat
közös múltként (mitológiaként) kezeli, és amihez személyes
asszociációinkat kapcsoltuk. Ennek a közös múltnak érzelmi összetartó
magja természetesen Hedvig önfeláldozó öngyilkossága, melynek terhe
minden egyéb szereplôt meghatároz. Mivel a drámai események már csak a
múlt emlékei, ezért elôadásunk legfontosabb üzenete nem a történetben
rejlik, hanem a megközelítésben. Nevezetesen: már nincs dráma, csak a
dráma emléke van; már nincs folyamat, csak a megállt idô van; már nincs
lineáris fejlôdés, csak a körkörös önigazolás van. Hedvig halálos
hiánya foglalja viszonyba, egységbe és közösségbe a szereplôket, akik
talán már nem is szereplôk, nem is színészek.”
(Hudi) |