„Erôszak a családban – olvassuk az újságokban, látjuk a tévében, vagy
hallunk róla a rádióban – Milyen szörnyû lehet! – gondolja az a néhány
szerencsés, aki csak távolról hallott ilyesmirôl. A többségnek azonban
görcsbe rándul a gyomra, vagy azért, mert gyermekkori rémképek
elevenednek meg e néhány szó hallatán, de az is lehet, hogy szülôként
nem tiszta a lelkiismerete.Olyan is van, aki mindkét problémakörben
érintett. Sôt! Ha elfogadjuk azt a tézist, hogy a szülôktôl kapott
nevelési modell olyannyira belénk ivódik, hogy a késôbbiekben még akkor
is hasonlóan bánunk gyermekünkkel, ha ez a módszer a terror eszközeitôl
sem riad vissza és mi magunk gyermekként rengeteget szenvedtünk miatta;
akkor szomorúan kell megállapítanunk, hogy ide tartoznak a legtöbben.
Nekem szülôként tiszta a lelkiismeretem, mivel nincs gyerekem. A
gyomrom azonban görcsbe rándul a fenti szó hallatán. Hôsünk a hétéves
Kosár Erika. Ôt kell szeretni. Neki drukkoljanak! Gyôzni fog.”
(Pintér Béla)
„Bár A Sütemények Királynôje nem zenés darab, mégis zenélnek benne. A
család valamennyi tagja kötelezôen citerázik – így engedelmeskednek a
zsarnok apa hagyományôrzésrôl és népi értékekrôl alkotott
elképzelésének. Ahogy vezényszóra letérdepelve citerájuk fölé
görnyednek, és megalázottan pengetni kezdik szomorú mûnépdalaikat,
többet kifejez a nyers valóságnál – a szimbolikus gesztus, a
koreográfia, a kórusjelenet a citerázást közös sorssá emeli. A hangszer
és a köré fonódó nevetséges, ostoba történetek (a nagyapa, a népi bárd
zenei tehetségének legendája, az egyik gyerek álságos története arról,
hogy micsoda megnyugvás számára citerázni) a darabban és az elôadásban
is pontosan kifejezik az alezredes apa elborult tudatát.”
(Tompa Andrea: Generation ’84, Színház, 2004. december) |