– Színházi indulásod a zentai A.I.O.W.A. csoporthoz kötõdik. (…) Annak
ellenére, hogy ma már nem használod, előadásaid nem ezen a néven
futnak, mennyire kötődsz még az A.I.O.W.A. névhez?
– Ez egy letisztázatlan történet maradt egyelőre. Tolnai Ottó jut
eszembe, aki az egyik Könyökkanyaros interjújában arról beszél, hogy
bár a ’90-es évek elején véget ért egy A.I.O.W.A-történet, õ továbbra
is úgy viselkedik, úgy gondolkodik, mintha az A.I.O.W.A. ugyanúgy
létezne. Azt hiszem, valahogy én is így vagyok ezzel. Számomra még
mindig egy félig készen álló forma, amit akár működésbe is lehetne
hozni. Ennyire kötődöm ehhez a névhez.
– Úgy tűnik, a nem hivatásos színházi világban a Woyzeck olyan
tekintélyű darab, mint Shakespeare művei a kőszínházban. Milyen
kihívást jelentett számodra eme igen terhelt darab megrendezése?
– Másodéves akadémista koromban ez volt a vizsgaelőadásom. (…) Amikor
én foglalkoztam vele, a környéken épp akkor játszotta az Újvidéki
Színház. Azt hiszem, ezek az előzmények végül inspirációs pontokká
váltak. Azt tudtam, hogy a darab megfelel annak az iránynak, ami engem
akkor elkezdett foglalkoztatni. De egy szinten újraírtam,
átfogalmaztam, és a próbafolyamat is meghatározta az egész alakulását.
Szóval már nem tartottam lényegesnek azt, hogy ez egy ismert darab-e
vagy sem. Tudtam, hogy egy saját előadást fogok csinálni, egy saját
nyelvezetű, vagyis az én munkáimhoz hasonlító rendezést. (2004. március)
Forrás: www.urbanandras.com
|