Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Sajtószoba

 

Sajtószoba

Írások a fesztivalról

nyomtatható verzió

Török Ákos elemzése a SZASZSZ néhány előadásáról

"Maga a gyilkosság oly mértékben stilizált, hogy a tettet körül állókban csupán érzetnyomként jelenhetett meg a puszta szemlélődés mint a részvétel bűnének élménye. A bábszerű, gesztikus játék miatt az eseménytérben való közösség sokkal inkább egyfajta furcsa idegenszerűséget hoz létre. Mint messzi földről jött turisták, autodidakta etnológusok sétálgatunk a térben, és úgy nézzük a történteket, mintha valaki más életét látnánk, noha pontosan tudjuk, hogy a miénk. Az intenzív és szemléletes megnyilvánulások óhatatlan érzéki hatásai mellett a rendezés tehát meghagyja nekünk a kívülről nézés autonómiáját, amely nézőpont következménye az előadás nyújtotta szokatlanul erőteljes intellektuális élmény. Ennek az élménynek legfontosabb eleme az interpretálhatóság szabadsága."

A teljes írás a Criticai Lapok 2007/9. számában,  itt olvasható.

2008.01.31

forrás: MASZK

Fehér Anna gondolatai a nézői szerepekről

"Az örök strukturális visszásságok és az esztétikai kétely ellenére, a nagyszerű vagy kevésbé sikerült előadások segítségével a 2007-es alternatív nyárnak a néző lett a főszereplője."

A teljes írás a Criticai Lapok 2007/9. számában,  itt olvasható.

2008.01.31

forrás: MASZK

Orcsik Roland írása Urbán András Társulata Pilinszky János: Urbi et orbi c. előadásáról a Critical Lapok 2007/9-es számában


"A THEALTER-fesztivál egyik védjegyévé vált lassan Urbán András Társulata. Jellegzetes nyelvezete meghatározta az idei fesztivál záróeseményét. A csoportosulás Pilinszky János Urbi et orbi című, szokatlan egyfelvonásos színművét urbánosította a szegedi Régi Zsinagóga színpadán. [...]
„KOR-BÁ-CSOLJ MEG!”
Utána pedig a sötétség.

Az előadás csak a bűnhődés vágyáig, pontosabban a megtisztulás vágyáig jut el, ahhoz a felvetéshez, hogy létezik-e a büntetés kegyelme a bűnösök számára. Kérdés, hogy a bíró helyzetébe került néző ítélhet-e, megválaszolhatja-e ezt. Az előadás eljut/eljuttat a megtisztulás vágyának fokáig, csak utána következhet a katarzis, ami a néző befogadókészségétől, személyes ráhangolódásától függ. Mintha itt kezdődne a valódi intimitás, a vallomás után.

Urbán András Társulatának mostani darabja érett színházi nyelvhasználatról árulkodik. A csoport eddigi munkái alapvető egzisztenciális és színházi problémákkal szembesítettek. Urbán színészei ugyan nem craigi „übermarionettek”, szemlátomást mégis teljes odaadással vetették alá magukat a rendezői szándéknak. Kérdés, hogy meddig lehet még feszíteni az eljátszhatóság és a kimondhatóság határait. Amitől a mostani előadásnak korbács-és kegyelemíze volt."

A teljes írás itt olvasható.

2007.10.26

forrás: MASZK

Pap Gábor Vakuvillanások c. beszámolója a www.szinhaz.hu oldalon

"Most, így utólag tűnik fel számomra, hogy a szegedi produkciók, de különösen a Goda Gábor válogatta versenyprogram előadásai milyen komoly szerepet szánnak nekünk, nézőknek, mennyire fontossá válik az, hogy hogyan is reagálunk arra, hogy ha, a legattraktívabb formák maszkjaiban is, de mégiscsak az élet jön szembe velünk. A sétáló, homogén terű előadásokon, vagy éppen közénk ülő művészeken túl, ez nem pusztán formai kérdés. A nyitott szerkezetű, nem egy kaptafára legyártott műalkotások ugyanis arra vezetnek rá, hogy mi, a közönség, tevékeny és fontos újraalkotói, személyes „válogatói" vagyunk azoknak a pillanatoknak, amiket szemünk blendéje meglát, észrevesz, rezgő dobhártyánk felfog abból a színes és hangos kavalkádból, amit (biztosan állítom), színházművészetünk első vonala, újító, kísérletező szellemei tárnak elénk. Jóval erősebben kell rákérdeznünk ugyanis önmagunkra, bevett sztereotípiáinkra, szabadságunk fokára."

A teljes írás itt olvasható.

2007.10.25

forrás: MASZK

Írások a www.zartkor.hu-n

- Szíjártó Rita gondolatai a megnyitó és 3 előadás kapcsán
- Török Ákos írása a fesztiválról, Réti Anna előadásáról, valamint Varga Henrietta és Döbrei Dénes produkciójáról

2007.08.13

forrás: MASZK

Török Arnold beszámolói a vajdasági Magyar Szó-ban

Megtalált előadások Szegeden

A felhőtlen vidámságtól a teljes kifulladásig

A megbeszélés című előadásával lépett kedden színpadra a berlini ACUD Színház Szegeden, miközben még javában zajlott a vasárnap (22-én) záruló 17. Thealter International - Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója és a 13. SZASZSZ - Alternatív Színházi Szemle. Az előadás különlegessége, hogy Urbán András Társulata közreműködésével készült, és szerepet kapott benne a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház fiatal színésze, Mikes Imre Elek is.
Késő délután érkeztem Szegedre, sínbusszal, óriási forróságban, amit csak egy jéghideg ital elfogyasztásával lehetett valamelyest enyhíteni. Beültem a JATE klubjába, elfogyasztottam azt a hideg sört, amit nekem szánt az ég, üldögéltem még egy kicsit, majd útra keltem. A zsinagógát akartam megkeresni, de amint kiléptem a Dugonics térre, láttam, hogy éppen egy utcaszínház-jellegű előadás kezdődik. Kiderült, hogy a szentesi Horváth Mihály Gimnázium Drámai Műhelyének Kié itt a tér? - Volt egyszer egy Scotland Yard című komédiájáról van szó. A fiatalok óriási gesztusokkal, rendkívül mulatságos előadást csináltak, ami a szinte elviselhetetlen forróságban is nyújtott egy felüdítő fél órát.
Amint vége lett, rohantam a megszakított keresést folytatni. Nem igazán ismerem a várost, és ebből lett is kalamajkám: a programban régi zsinagógát ír, a térképen újat, és csak jó egyórás bolyongás után jöttem csak rá, hogy a kettő ugyanaz. Késtem is az előadásról vagy 20 percet, de szerencsére - mintha csak az égiek is megszántak volna - az előadást is késve kezdték, úgyhogy megérte a rohanás. A megbeszélés című produkció első feltűnő érdekessége a nyelvek keveredése, ugyanis Imre mellett Sófalvi Katalin beszélt magyarul elejétől végéig, míg a többiek - Manuel Klein, Thomas Kornmann, Ulrike Mierau, Gottried Röszler, Hella Stövesand - németül. Ez a nyelvi mix viszont a legtöbb esetben nem zavaró, inkább szükséges pluszt, még egy színt visz az előadásba. A tettek, a hangsúlyok és hangszínek, a mozdulatok tudatják a nézővel, hogy mi is a mondanivaló. A trilógia előző részéhez, a Kosztolányi színházban Urbán András által rendezett Brecht - The Hardcore Machine-hoz hasonlóan most sem látunk túlzott díszletezést, mindössze három fakerettel oldanak meg a színészek mindent. Ezeket a szerkezeteket használják mindenre, lehet belőlük telefonfülke, ágy, de akár torony is, így a játéktér imitációját sikeresnek nevezhetjük.
Karl Rossman (Mikes Imre Elek) szenvedéseit követi végig a darab. A fiatalember a mézesmadzagként szolgáló Amerikába jut, ahol semmi nem sikerül számára. Mindenki ellene fordul, tehetetlensége tudatlansággal párosul, életöröme folyamatosan hanyatlik, szemének csillogása megfakul. A kafkai kitaszítottság tisztán beleszőtt kategóriái a darabnak, a siker, a fény és a csillogás pedig végül kellemetlenné válik, a végkimerülésben mindenki álomba szenderül, a bohócok pedig boldogan elsettenkednek.
A Felix Goldmann rendező keze alatt készült előadást sokan néztük, jó néhányan távoztak is közben, de az olykor bonyolult és rendkívül nehéz darabot látni kellett. Ez volt a bemutató, lesz ez még sokkal jobb is.

Forrás: Magyar Szó, 2007. július 21., Művelődés rovat

********************************************

A múlt árnyai

Telt ház előtt játszott a szabadkai társulat Szegeden - A vastaps mindent elárul

A magyar nyelvű színjátszás, azon belül is főleg az alternatív színházi világ központja volt a múlt héten Szeged, ahol vasárnap fejeződött be a 17. Thealter International - Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója és a 13. SZASZSZ - Alternatív Színházi Szemle. Kora este kiosztották a versenyprogram díjazottjainak az elismeréseket, utána pedig még két előadás várt a színházkedvelő közönségre. Ezek egyike volt a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadása, az Urbán András rendezésében, Pilinszky azonos művét fokozatosan mellőzve készült Urbi et Orbi.

AZ ÚT
A kis szürke bádogdoboz (hivatalos nevén: sínbusz) belsejében ülve szenvedtünk el csaknem egy óra alatt Szabadkától Horgosig, itt pedig a magyarországi testvérbe ültünk át, és indultunk Szeged irányába. Szakadt rólam a víz, bomlasztóan meleg volt, a zötyögő járműben viszont még a legenyhébb légmozgás esélye sem állt fenn. Ilyen viszonyok között érkeztem Szegedre, utam egyenesen a zsinagógához vitt, ahol már gyülekezett a közönség és a színházi emberek a díjátadóra és a Kosztolányi-előadásra. Még csak fél 6 volt, így egy kellemes sör elfogyasztása mellett döntöttem. Meg is jártam vele. Gyors hűsülési vágyamban véletlenül barnát rendeltem, ami íze és kinézete miatt sem nyerte el igazán tetszésem, meg egyébként is a „szőkét” szeretem. De hát, nem volt mit tenni, anyagi kereteim nem engedték meg a váltást, így elfogyasztottam, és igyekeztem vissza a tettek helyszínére.

A DÍJAK
A díjkiosztás 7-kor kezdődött, a zsűritagok (Forgách András elnök, Kárpáti Péter, Podmaniczky Szilárd) kihirdették a legjobbakat, valamint a díjazottság miértjét is ismertették. A szemle legjobb előadásának díját, amit az idei évtől Halász Péter-díjnak neveznek, a TÁP Színház nyerte meg a Keresők című előadással, a legjobb rendezés, avagy a legszebb lidércnyomás díja O. Carusónak és a Finita La Commedia Alkotócsoportjának jutott a Woyzeck-koncertért, a legjobb színházi táncelőadásnak a LA Dance Company alkotását, a 2 Solo 1 Duót kiáltották ki, műfajteremtő táncszínészetéért. A legjobb társulat díjával a Színház- és Filmművészeti Egyetem IV. évfolyama gazdagodott a Brecht műve alapján készült K. Mama színreviteléért, valamint a 30 éves háború többszintű lebonyolításáért, a legjobb tánctársulat pedig a Közép-Európa Táncszínház és Gergye Krisztián Társulata lett a T.E.S.T. című előadás 7 szólamának összhangjáért. A legeredetibb táncos-koreográfusnak Réti Annát választották a Lélek pulóver nélkül című alkotásáért, míg a legjobb konceptért Árvai Györgynek és a Természetes Vészek Kollektívájának ítéltek díjat a Pre-Actio című darabban felmutatott legszerethetőbb világgyűlöletért. A hét folyamán lebonyolított szakmai beszélgetések vezetőinek (Deme László, Jászay Tamás, Miklós Melánia, Sebők Borbála) döntése alapján kiosztásra került a kritikusok díja is, amit idén a T.E.S.T. és a Forte Piano című előadásokban nyújtott alakításaiért Réti Anna kapott meg.

URBI ET ORBI
Mindezek után következhetett az Urbi et Orbi. És következett. Nem is akárhogyan. Elsöprő lendülettel és hihető életességgel, amivel sikerült elérni azt, hogy a közönség szinte együtt lélegezzen a fiatal társulat tagjaival (Béres Mártával, Erdély Andreával, Mészáros Árpáddal és Mikes Imre Elekkel), akik rendkívül erősen, koncentráltan játszották szerepüket. Egyik pillanatban még nevetésre késztették a nagyérdeműt, a másikban pedig már megbotránkoztatták, szörnyűlködésbe taszították. Nagyon-nagyon átjött az előadás mondanivalója, a mozzanatokba a valóság ereje költözött, a tettekben és a kijelentésekben feléledt valami hátborzongatóan élethű jelleg. Láttam már egy ehhez a produkcióhoz nagyon közeli állapotot felmutató főpróbát, mégis, az előadásban immár igazi felnőttséget tanúsítanak a „gyermekarcúak”, sokkalta hatásosabban és biztosabban vannak jelen a színpadon, és ezzel a jelenléttel a borzalmak fölött terpeszkedő viharfelhők ijesztővé válnak, a lelki zavarodottság mélytengeri árkaiból fájdalmat és frusztráltságot mernek ki a kérdezők hálóikban, a néző pedig lélegzetvisszafojtva várja a jót, a rosszat, a folytatást. És ezen az estén meg is kaptak mindent, feldúltan és felcsigázva, elgondolkodva és megdöbbenve távoztak a zsinagógából, és vitték magukkal az útravalót, amiből bőségesen jutott nekik.

Forrás: Magyar Szó, 2007. július 25., Művelődés rovat


2007.08.06

forrás: MASZK

Bóta Gábor tudósításai a Magyar Hírlapban

"Alternatív hőguta és sok fiatal a szemlén

A Szabad Színházak XVII. Nemzetközi Találkozója és az ezzel párhuzamosan zajló XIII. Alternatív Színházi Szemle első produkciója, az Ukrajnából érkező Odüsszeia pontosan kezdődött. Aki régebbi fesztiválokon a meghirdetett kezdési időpont után is még ott ácsorgott a tömegben a bejárati ajtó előtt, az tudja, milyen nagy szó ez. Ilyen szempontból sokat fejlődött a szemle, nincsenek eszelős időpontbeli csúszások, bár ezt az elején tán korai elkiabálni. Az viszont már sajnos most tudható, hogy a rendezvény költségvetését jelentősen megnyirbálták, így jól bevált programok maradnak el."

2007. július 18., tovább itt

**********************************

"Notórius késők és öngyilkosok

A színházi nézőnél valószínűleg nincs kitartóbb emberfajta. Persze, aki alternatív színházi fesztiválra megy, az már hozzászokott – legalábbis nálunk, mert például Avignonban mindenki hajszálpontosan kezd –, hogy szabadon játszanak az idejével, az is alternatív, hogy végül is mikor mehetünk be a nézőtérre."

2007. július 19., tovább itt

**********************************

"Világfájdalom és provokáció

Roppant trendi lett szenvedni. Alternatív produkciók sokaságában tobzódnak világfájdalomban a színészek, eltorzul az arcuk, fenséges, tragikus ünnepélyességgel mondják a szöveget, merő mélabú árad egész mentalitásukból. A baj az, hogy ez a stílus már modorossá vált, mert az esetek többségében nem igazi hevület és közlendő működteti."

2007. július 22., tovább itt

*********************************

Nagyágyúk nélküli alternatív színházi szemle
5 perces interjú Goda Gábor táncos-rendező-koreográfussal, a SZASZSZ válogatójával, 2007. július 20.

2007.08.06

forrás: MASZK

Györe Gabriella írásai a www.litera.hu-n

- A komédia vége - a Finita La Comedia Woyzeck-koncert c. előadásáról
-
Fesztivákör-képek - beszámoló pár előadásról
-
Érvényes nyelvtanok - Interjú Goda Gáborral és Forgách Andrással

2007.08.06

forrás: MASZK

Írások a www.kultura.hu-n

SZASZSZ-interjúk:
- Interjú Goda Gáborral, a SZASZSZ válogatójával
- Interjú Árvai Györggyel (Természetes Vészek Kollektíva)
- Interjú Réti Annával
- Interjú Gergye Krisztiánnal
- Interjú Szilágyi Katával (K. Mama)
- Interjú Vajdai Vilmossal (TÁP Színház)


Ibos Éva beszámolói:
- Szegedi alternatívák 1.
- Szegedi alternatívák 2.
- Szegedi alternatívák 3.



2007.08.06

forrás: MASZK

A Délmagyarország írásai

"Thealter: Ladányi Andrea mozgásművészete

Legendás test, megdöbbentő fegyelem és összpontosítás. Így jellemezhető Ladányi Andrea táncosnő-koreográfus, aki a mai magyar modern tánc talán legizgalmasabb személyisége."

Nyemcsok Éva írása

************************

"Színházi fesztiválok Szegeden
Ahol a meztelenségnek már nincs hírértéke

Igencsak kifárasztja az elszánt látogatót, ha szeretne a héten zajló két alternatív színházi fesztivál – majdnem minden programján ott lenni."

Gelegonya Edina írása



2007.08.06

forrás: MASZK

Írások a www.terasz.hu-n

Hőalter
Szabad Színházak XVII. Nemzetközi Találkozója és a SZASZSZ a XIII. Alternatív Színházi Szemléje
    
"...az idei, szám szerint már nem is tudhatom hányadik THEALTER fesztivál. Annyi bizonyos, hogy a Szabad Színházaknak ez volt a XVII. Nemzetközi Találkozója a program keretében, míg a SZASZSZ a XIII. Alternatív Színházi Szemléjét rendezhette a Thealter kebelén..." - Hontalan Iván végtelen tűnődése Szegeden.

**************************

SZASZSZ mindenkinek
XIII. Szegedi Alternatív Színházi Szemle
   
"A XIII. Szegedi Alternatív Színházi Szemle megküzdött minden baljóslattal. A kánikulával a Mars téri piac U pavilonjában [hullámlemztelenítő doboz], és a szegedi bölcsészkar belső udvarának gangján, hogy Peer Krisztiánt idézzem „ráncosra izzadt az ujjbegyünk” a rekkenő délutánokon, éjszakánként pedig a selymes futrinkák rajzottak, apró fekete kitinpáncéljaikkal befedték a várost."

Fehér Anna interjúja a SZASZSZ zsűrijével

2007.08.06

forrás: MASZK

Vajdasági előadásokról a www.symposion.org.yu oldalon

"Na most van gondban a szöveg. Rágyújtani, vagy csak parázslani egy sötét szobában, térben. Vagy elsötétített szobában térben. Szavakat ismételni, mondatokat ismételni. Nos, inkább térben, ahhoz ugyanis jobban illik az elsötétítés, mint olyan, mint a szobához, ahhoz inkább a privát lámpaoltás passzol. Nos igen, mi is voltaképp az, ami a The Hardcore Machine című darab során ennyire furakodik a befogadói terembe, kis privát szférámba. Intimitás, magánszféra, vagy kollektív, nyílt tér, társadalmi problémák, az egyén életében megmutatkozó hatások? Kölcsönhatások. Kölcsönsokkok. Kioltódik minden egyes olyan sokkoló hatása az előadásnak, amely egyébként ha külön-külön szemügyre vesszük őket, mondhatnók polgárpukkasztó attitűddel rendelkeznek. De hol van ettől a klisészerű unalomtól Urbán András Színháza. Fényévekre. Olyan kontextust teremt ugyanis és úgy játszik a befogadó érzelmeivel, hogy azok mintegy egymás kiegészítéseként magyarázatot adnak a megmagyarázhatatlanra."

Sirbik Attila Mi minden a test c. írása a Brecht - The Hardcore Machine c. előadásról


*******************************

"Két emberi lény játékba hozza önnön ismeretlenségét, (tánc)lépéseket téve egymás és saját maguk felé, történet-töredékeket alkotva/mutatva fel. Nem események rekonstrukciójaként, hanem eseményként, eleven történésként, amelyben a két figura mintegy saját metaforáját illetve metaforáit alkotja meg, hogy aztán azt az egymás felé tett kísérletekkel kockáztassa, megkérdőjelezze és feladja, vagy feladva részint önmagát is újraalkossa."

Bakos Petra Számtalan számosnak c. írása az 5kettőnek c. előadásról (részlet)

2007.08.06

forrás: MASZK

Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció